Inget bloggkrig…

…men en intressant debatt!

Hittade följande inlägg av världens bästa Ann hos Karin. Har sedan snurrat runt på Malin Wollins blogg för att se vad det är hon egentligen skrivit och hittade denna krönika.Sviker man feminismen om man gör allting hemma undrar Wollin? Mitt svar är ja.

Malin fortsätter sedan:

”Jag har sagt det förut och jag säger det igen; jag orkar inte tänka efter om jag gjorde rätt eller fel alldeles nyss. Är det mer rätt att Joachim läser för barnen när jag städar toaletten eller är det bäst att göra tvärtom?

Att tänka efter vilket som är det mest manliga eller minst kvinnliga i varje given situation, jag har inte tid.”

Och så här skriver Ann:

”Jag tror också på bra värderingar, men dom ska inte vara gamla och bakåtsträvande utan moderna och sunda. Att sluta tänka på sig själv som feminist bara för att man lever i tvåsamhet tycker jag är ren lathet.”

Kära Ann, jag håller med dig helt och fullt. Och snälla Malin, ”jag orkar inte tänka. jag har inte tid”. Hur tänker du då?

Jämställdhet är svårare när man blir fler än två. Då behövs feminismen mer än någonsin. Det är inte bara kärlekslivet man behöver jobba på utan även jämställdheten. Och nej, det betyder inte att man måste ”byta” så att kvinnan alltid fixar bilen och mannen tvättar eller vad det nu må vara. Bara genom att hävda en sådan sak visar man fördomar om vad som skulle vara manligt och kvinnligt.

Åsa Jinder skriver också bra i frågan!

”Malin lever i spåren av alla dessa kvinnors stora kamp. Men hon ser det inte. Förstår det inte.

Eller så gör hon bara som Linda Skugge.

Avsäger sig epitetet för att det är enklare. Enklare att jobba i detta samhälle år 2009 UTAN epitetet feminist.

För feminister är ju ett jävla släkte.

Det var dem , det är dem nu.

Gnälliga, frigida manshatare. Ju.

Det finns många uttryck för oss feminister. Som känner till att det förts en kamp för vår skull. Att våra liv är avtryck i den kampen. Vår frihet inte varit gratis, eller naturlig.

Men inga på de som tar alla rättigheter som självklara och inte förstår sammanhanget mellan deras fria liv och andra kvinnors kamp för just deras fria liv.”

Visst är det enklare att inte kalla sig feminist, men hur kan man egentligen hävda att man inte tycker att män och kvinnor är lika mycket värda och ska ha samma möjligher? Vi kanske ska hitta på ett bra namn för dem?

Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

