Bokstaven S

s

Femte bokstaven i Malins utmaning är S:

Bok: Sandor slash Ida av Sara Kadefors. En av de bästa böcker för ungdomar som skrivits. Jag gillar sättet av skriva där både datorer och möten är viktiga. Stora och viktiga frågor som identitet, status tas upp på ett väldigt bra sätt. Att läsa den med elever är väldigt roligt då de har en massa smart att tillföra. Att jämföra mammorna brukar vara både kul och intressant. Det finns så mycket som man kan känna igen sig i som ung när man läser om Sandor och Ida.

Författare: Hjalmar Söderberg är min favoritgubbe. Hans språk är fantastiskt, så vackert och poetiskt med ett otroligt flyt. Bäst är Den allvarsamma leken som är en av de bästa böcker jag någonsin läst.

Litterär karaktär: Det blir mer Kadefors. Hon är en favorit. Jag väljer Sylvia i Borta bäst  som flyr hemmet och bosätter sig i sin bil vid ett IKEA-varuhus. Knäpp, men härlig! Hon bryter mot alla oskrivna regler om hur man ”ska” vara och gör lite som hon vill. Riktigt befriande.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bokstaven S

  1. ihannashuvud skriver:

    Jag har inte läst Sandor slash Ida än men har varit väldigt nyfiken på den, ytterligare en bok att införskaffa när jag kommer hem till Sverige.

    Av någon anledning finns det väldigt få böcker på svenska av svenska författare här.

Kommentera

