Dagsarkiv: 17 november 2009

Precis så här var det!

Jag efterlyste för ett tag sedan ganska sansade, vardagliga, lättlästa och läsvärda ungdomsböcker som passar elever mellan 16 och 19 år. Den bok jag läste ut idag passar definitivt in på alla punkter. Tänk om det där är jag av Johanna … Läs mer

Publicerat i Böcker | Märkt , , , | 4 kommentarer

Kan bli något

Hos Anne-Marie Körling hittade jag info om DN Skola, en sajt för lärare och elever som just nu fokuserar mycket på klimatfrågor. Det ser ut som om det kommer att bli en riktigt bra sida. Tydlig och användarvänlig. Hoppas på uppgifter … Läs mer

Publicerat i Skolsnack | Märkt | Lämna en kommentar

Det här med boktitlar

I nya numret av ViLäser finns en artikel av Peter Fröberg Idling om boktitlar. Ska den vara lång, kort, kryptisk, fyndig, poetisk, saklig? Jag har en förkärlek för långa och gärna lite knäppa titlar som: The curious incident with the dog in the … Läs mer

Publicerat i Böcker | Märkt | 8 kommentarer

Utan tvekan ett stort problem

Ett gigantiskt i-landsproblem hotar julen i Sverige.  ”Rädda julen – panta dina flaskor” skriver Aftonbladet. Absolut! Panta glasflaskorna NU!  Hur ska vi kunna dricka must ur PET-flaskor? Hela julen blir förstörd utan must i glasflaskor.  

Publicerat i I-landsproblem | Märkt | 1 kommentar

Lugn tisdag

Är hemma med snoriga och hostiga grabbar idag. Okej dag att vara hemma då jag inte har så många lektioner. Eleverna ska till ungdomsmottagningen och dessutom lyssna på Pär Holmgren som ska prata om väder och klimat. Jag har därför bara … Läs mer

Publicerat i Funderingar | Märkt , | Lämna en kommentar