Tematrio – Namnsdagar

Lyran har valt Namnsdagar som ämne för veckan Tematrio:

Denna vecka har Anders, Andreas, Oskar, Ossian, Beata, Beatrice, Lydia, Barbara, Barbro, Sven, Nikolaus och Niklas namnsdag. Det gömmer sig ganska många författare bland de namnen, berätta om tre av dem.

Jag antar att Bolibompanamnsdagar inte räknas, annars är det ett riktigt bra initiativ!

Berätta om tre författare som har namnsdag denna vecka!

1. Barbara Voors är en favorit, men de sista böckerna har jag missat. Fråga mig inte varför. Min favorit är Tillit till dig som finns med på min Topp-100 lista. Reseboken om Tanzania När elefaner dansar är också fantastisk, liksom Sömnlös och Smultronbett. Barbara Voors är helt enkelt en riktigt bra författare!

2. Anders Paulrud har skrivit Som vi älskade varandra som är en av mina läshöjdpunkter i år. Något annat har jag inte läst av honom. Ska göra det dock. Det finns mycket att välja på!

3. Jag fuskar lite och säger Nick Hornby. Han skulle ju kunna fira namnsdag när det är Niklas och Nikolaus. Han kanske till och med heter Nikolaus, eller mer troligt Nicholas. Hur som helst är han en av mina favoriter. Bäst är A long way down om ett gäng självmordskandidater som träffas på toppen av en skyskrapa en nyårsnatt. Riktigt bra! Bra är också About a boy och High Fidelity. I min bibliotekshög ligger Juliet, naked som jag ska läsa så fort jag har tid.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

