Seg måndag

Jag inbillar mig att jag är bra på att ”hålla många bollar i luften” men nu börjar min hjärna bli lite väl överkokt. Lite oroande då det inte gått speciellt många veckor av terminen. Det hjälper inte ens med listor längre då jag glömmer att skriva upp hälften av alla borden på dem. Dagarna är fulla av informella möten t.ex. i lunchkön eller på väg mellan lektionerna. Det kan vara en elev som vill fråga något, eller en kollega som har något på hjärtat.

Kanske är jag en av dem som SvD skriver om idag, som tror att jag kan göra flera saker samtidigt men egentligen inte fixar det. Just nu sitter jag framför tv:n och skriver samtidigt som jag försöker samtala med grabbarna O. Det går sådär. Typ var tionde sekund måste jag läsa något tweet och blir om möjligt ännu mer splittrad.

Nu beskriver SvD främst tonåringar, men jag känner definitivt igen mig. Att sitta framför tv:n med en tidning och/eller dator är standard. Ofta tittar jag på flera program samtidigt dessutom. Inte konstigt att hjärnan går på högvarv när jag även  har det här beteendet på jobbet. Skriva ett mail, leta material och prata med en kollega samtidigt hör till vanligheterna och då mina elevgrupper är så heterogena att jag har minst 4 ofta fler planeringar igång i varje ämne gäller det att hålla igång ett gäng samtal och strategier samtidigt under varje lektion.

Kanske är denna stress ett av de få reella i-landsproblem som vi kanske borde ta på allvar. Enda gången jag tillåter mig själv att vara totalt fokuserad är när jag läser en bra bok. Om jag inte lagar mat samtidigt vill säga, eller underhåller ungarna, eller…

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Seg måndag

  1. Susen Schultz skriver:

    Hej Lilla O! Kan inte du mejla mig – jag skulle vilja fråga om en sak.

Kommentera

