Hejdå, ha det så bra

Varför har jag inte läst något av Kristina Lugn förut? Visserligen har jag stött på någon dikt när jag bläddrat i någon samling, men jag har aldrig läst en hel bok av henne. Mycket dumt.

Hejdå, ha det så bra är nämligen något av det bästa jag läst. Så annorlunda, så galet och så bra. Så svårt att skriva om.

Många favoriter, men här är några lösryckta favoritstrofer:

Det är inte Familjebostäder.
Det finns ingen hyresgästförening.
Det är ett hus i helvete.

Jag behöver tystnad
och ensamhet
och en språkdräkt med god passform.
Jag behöver en hemlighet
och ett slitstarkt verklighetsunderlag.
Min arbetsuppgift just nu
är att försöka ta mig ut
ur mina egna formuleringar.
Jag är en fri människa.
Det har jag alltid vetat
och aldrig förstått.

Kristina Lugn är en av tre författare i min Lyrikutmaning det här kvartalet. Läs henne du också!

Jag ska definitivt införskaffa Dikter 1972-2003 och läsa dem om och om igen

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Hejdå, ha det så bra

  1. Karin/Bokcirkel skriver:

    Hon är jättebra. Jobbade med hennes bror för många år sedan, då fickjag upp ögonen för henne =)

  2. Maria skriver:

    Kul att du har läst Kristina Lugn. Jag borde verkligen läsa mer av henne. :) Spana in hennes dramatik också.

  3. Klotho skriver:

    Jag är grymt svag för Nattorienterarna (dramatik) och kan rekommendera den.

  4. bokstavlarna skriver:

    Jag blev också positivt överraskad första gången jag läste Kristina Lugn. Så himla träffsäkert och ofta väldigt roligt och tänkvärt.
    Jag gör som Maria och Klotho och tipsar också om hennes dramatik – väldigt bra! (Jag är också väldigt förtjust i just Nattorienterarna)

  5. SB skriver:

    Vad roligt att läsa detta, jag reagerade nämligen i princip på samma sätt när jag läste ”Hejdå…” första gången. Det är bara att läsa vidare!

Kommentera

