Bokfunderingar

Omslagsbild: ISBN 9780141035956, Second Chance

Läser just nu Second Chance av Jane Green. Där har ett par av huvudpersonerna svårt att få barn och lägger en förmögenhet på IVF. Eftersom allt annat gått så lätt i livet tog kvinnan förgivet att det skulle gå lätt även att få barn. Det är nog lätt att tänka så. Jag gjorde det definitivt. Nu gick det också otroligt lätt for oss. Första försöket bada gångerna. Nar jag har tittat på mina vilda små grabbar idag har jag verkligen känt hur glad jag ar att vi har dem. De kan vara riktiga ”pain in the ass” tokiga ibland, eller ganska ofta, men de är så himla sköna samtidigt. Sa intensiva att alla som haft dem ett knappt dygn eller bara umgåtts med dem en dag behöver vila upp sig. Inte konstigt att man själv blir trott.

Visst är det dock sa att man ibland tar saker for givet. Jag har nog glidit rätt bra Större delen av mitt liv. Lätt for att lära, stabil familj, lätt att få jobb. Visst har jag haft motgångar, men de har inte varit många om än rejäla.

Var generation vill nog dessutom gärna tro att allt går att teoretisera. Vi läser oss till allt, hur vi ska uppfostra vara barn, vilka krämpor de kanske lider av you name it. Pratade med frun till en av makens kollegor som fick barn på 70-talet och hon tyckte att de mer tog dagen som den kom då. Försökte inte kontrollera så mycket. Kanske beror det på att de var yngre nar de skaffade barn, eller så var det så att de faktiskt vågade göra som de kände, inte som de läst att man borde göra. Jag vet inte.

Mitt humör går lite upp och ner, mindre ner nu än for några månader sedan. Det känns bra. Läste i Aftonbladet om Ann Heberlein som skrivit en bok som heter Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva om hur det ar att vara/lida av (vad säger man) bipolär typ 2. Skulle vilja läsa den, inte för att jag alls lider av något sådant, jag ar bara lite stressdeppig, men för att jag tycker att hon verkar vara en spännande person. Hade nöjet att lyssna på henne i början av hösten da hon berättade om sin bok Det var inte mitt fel. Hon var rolig, engagerad, men väldigt speedad. Inte konstigt när man läser om henne för vad jag förstår var sommaren ingen bra tid för henne förra året.

Omslagsbild: ISBN 9789185849215, Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

Titeln är lysande och den beskriver ganska bra även hur jag känner mig väldigt ofta. Jag vill absolut inte dö, men jag känner inte alltid för att leva. Om jag tittar på varje del av mitt liv hittar jag inga fel, jag trivs med mitt jobb, har en fantastisk familj, bor bra, har många vänner. Ändå känner jag inte alltid för att vara med. Nu när vi skulle åka hem från semstern ville jag bara gråta. Jag skulle vilja fly den stressiga vardagen lite till och bara hinna med att varva ner.

När jag träffade min psykolog förra gången var hon lite trött på mig, det är ingen idé att prata om andning och strategier om du inte lär dig att ta pauser och vila ibland. Eftersom jag är totalt dum i huvudet har jag istället för att minska pressen anmält mig till en halvfartskurs på universitetet. Jag tror inte ens att jag vågar berätta det för henne…

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

