Ögonsnor och annat spännande!

Storebror har ögoninflammation och begreppet "ögonsnor" används aktivt just nu. Andra bra ord är "pys" för all läsk, "pysvatten" för mineralvatten såklart.

Min vardag är fylld av ordförklaringar och ibland är det väldigt svårt att förklara även enkla ord för människor som har helt andra erfarenheter. För att förstå ett ord måste du förstå samhället och tiden som det används i.

Jag chockade mina elever idag när vi talade om könseutrala äktenskapet. För mig är det självklart att alla ska få gifta sig hur de vill och var de vill. För många tonåringar (läs tonårskillar) är detta inte alls lika självklart och för flera av mina utlandsfödda elever är det helt otänkbart. En utbrast nästan gråtfärdig, "men du kan väl inte tycka så". Jag provocerade ännu mer när jag sa att jag inte kunde förstå hur det kan vara ett hot mot någon om två personer av samma kön har sex och gifter sig eftersom det omöjligen rör någon annan. Att de tycker så är inte konstigt eftersom hela deras uppfostran troligen har påverkat deras åsikter. Jag tycker dock att det är både kul och viktigt att provocera dem till att tänka (och forthoppningsvis ändra sina åsikter).

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

