Säger du att du älskar?

Jag är väldigt bra på att tala om för mina barn att jag älskar dem, både i ord och i handling. Vi kramas och pussas mycket. De älskar att sitta i mammas och pappas knä och gosa och de sover gärna nära, nära. När tvååringen kramas ska båda han och vi säga mmmmm, annars säger han lite argt, säg mmmm mamma. ”Ja ättaj dej” säger han nästan varje dag. Treåringen är inte så mycket för ord, men han kramas mycket och gärna. Tänk vad fel mamman i föräldragruppen hade när hon sa att jag inte skulle få gosa eftersom jag hade fått en pojke. Där stod jag med min förstfödde son och visste inte riktigt vad jag skulle säga. Tala om fördomsfullt.

Min man glömmer jag av lite mer. Vi får verkligen tänka på att kramas och pussas, det är hemskt men ibland känns det som att vi fokuserar på barnen så mycket att vi glömmer av varandra. Att jag älskar honom hoppas jag att han vet, men jag säger det allt för sällan.

För att inte tala om min familj. Jag har nog aldrig sagt till mamma och pappa att jag älskar dem. Vi gör inte det i vår familj även om vi kramas en del. Konstigt egentligen. Visserligen ska man inte slita ut orden, men ibland kunde man ju säga det. Det känns lite konstigt att säga det efter 34 år bara. Men visst älskar jag dem. Det har blivit tydligt efter det att barnen kom att det är svårt om inte omöjligt att klara sig utan sin familj. Vi har turen att ha båda våra familjen nära och de hjälper mer än gärna till med både hus och barn. När vi kom hem från semestern hade svärmor varit här och städat. Huset var skinande rent. För några år sedan hade jag blivit irriterad på att hon lade sig i. Nu blev jag bara djupt tacksam!

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

