Vad vill du göra innan du dör?

Läste just ut Innan jag dör av Jenny Downham. Den handlar om Tessa som har leukemi och snart kommer att dö. Hon har en lista på saker hon vill hinna med innan hon dör och vi får följa henne under hennes sista tid. Det låter ju inte direkt upplyftande och det är det kanske inte heller, men det är trots allt en varm, kärleksfull och hoppingivande bok.

Tessa vill vara tillsammans med en kille. Det står högst på listan. Första försöket är väl inte jättelyckat, men sedan träffar hon Adam. Adams och Tessas kärlek är fantastiskt fint beskriven. Jag undrar hur jag skulle klara att se någon jag älskar tyna bort. Kommer jag att vara lika stark som Adam?

Tessas pappa har slutat jobba för att ta hand om sin dotter och han blir först lite oroad av alla upptåg med listan eftersom allt inte är direkt lagligt.

Det är en bok om kärlek och vänskap. Tessas och Adams kärlek. Föräldrars kärlek till ett barn. Syskonkärlek. Sist med inte minst vänskap.

Klart läsvärd!

Boken ingår i mitt projekt ”få ännu en elev att läsa en bok” och det ser ut att lyckas. Jag har läst boken i skolan, t.ex. under nationella proven och igår läste en tjej som aldrig läst en bok i hela sitt liv (i alla fall inte frivilligt) på baksidan och frågade om hon kunde få låna den när jag är klar. YES! Där satt den!

 

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

