Det här med betyg

I dagens GP diskuteras betygsinflationen på högstadiet. Antar att det gäller gymnasiet också, men nu handlade det om år 9. I våras fick 1/4 av eleverna högre slutbetyg än de fick på Nationella Proven. På Lövgärdesskolan handlade det i matte om så mycket som 71%. Där är jag dock beredd att köpa rektorn argument om språkproblem. Det gäller att bedöma matematikkunskaper och inte språkkunskaper som det definitivt görs på Nationella Provet i matte. Det hade varit intressant om proven fanns på elevernas modersmål. Vi testade provet på engelska för en av våra elever som gått på en internationell skola och hans resultat på det blev betydligt högre än på den svenska motsvarigheten.

I princip är jag emot att man ska förutsätta att det betyg som man får på nationella provet automatiskt ska bli elevens slutbetyg. Provet mäter inte allt. Där jag arbetade innan fick vi kritik för att elever som ej klarat nationella provet i svenska ändå fick slutbetyg. De elever jag satte betyg på hade missat A-delen (läsförståelse) med två frågor, men klarat både B- och C-delen (muntligt och uppsatsskrivning). Då kan jag inte se hur jag ska kunna sätta något annat än G om de klarat de andra uppgifterna vi gjort.

Jag ställer mig dock frågande till att så många som drygt en fjärdedel verkligen ska ha ett högre betyg än de fått på provet. Jag håller med om att detta måste diskuteras som också påpekas i artikeln:

"Det kan tyda på att det brister i likvärdigheten i betygsättningen. Samtidigt får de nationella proven inte ses som examensprov. Proven är ett av flera moment som påverkar betygen. Men med stora skillnader i betygssättningen kan Skolinspektionen ställa större krav på att skolorna motiverar och diskuterar varför det ser ut som det gör med betygen, säger Tommy Lagergren, chef för Skolverkets enhet Prov och Bedömning"

Nationella Provet är bara ett prov, det är självklart inte det enda som räknas. Lika lite som en elev som endast klarat NP kan få ett slutbetyg ska inte den som klarat mycket annat, men missat NP bli utan slutbetyg. Det är dock viktigt att fundera på vad som eventuellt brister i den egna undervisningen och betygssättningen om det finns markanta skillnader mellan resultataten på NP och elevernas slutbetyg.

"Snällbetyg" är som det står i en kommentar till artikeln inget annat än "Elakbetyg".

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

