One down, one to go…

Har läst ut den första av mina böcker och har en kvar. Sedan ska jag skriva en jämförelse mellan dem. Barn upptäcker skriftspråket av Dahlgren, Gustafsson, Mellgren och Olsson (LEO) är inte skriven för mig. När min mamma hörde att jag skulle läsa den utbrat hon spontant ”å den är ju så fantastisk”. Hon jobbar i år 1-3 och hade jag gjort det skulle jag nog fått ut mer av boken. Den är på intet sätt dålig, om än lite träig. Några kul exempel på hur barn lär sig främst skriva finns och jag har fått lite tips på hur jag kan guida Storebror vidare i skriftspråkets underbara värld. Han älskar att skriva och det är den här spontana glädjen som författarna vill att vi ska ta vara på.

Lite jobbigt var det inse att en av mina elever skriftspråkligt befinner sig på ungefär samma nivå som någon som går i ettan. Det är verkligen jättesvårt att få honom att inse att han behöver speciellt material. Det är pinsamt för honom och tyvärr är hans bäste kompis (konstigt nog) rätt snabb att påpeka att han är kass på att skriva. Nästa år finns inte kompisen kvar och jag hoppas att vår specialpedagog kan ägna sig lite åt honom!

Det här inlägget postades i Böcker, Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

