Kvartalsredovisning 1 2009

Inspireras av  Lyran  och Bokhora och gör en kvartalsredovising av det jag läst hittills i år. Det märks att jag pluggat mycket eftersom litteraturen i övrigt är ganska lättsmält. Några ungdomsböcker som jag läst med elever i tanken har också slunkit med.

 

 

 

 

 
* Första boken jag läst av den här författaren.

Toppen: Eremitkräftorna, Att tro på Mister Pip, Smuts och Som vi älskade varandra.

Bottennapp: Vi som hade alla rätt 

För lärare: Tankarna springer före

  1.  Vi som hade alla rätt, Kristina Thulin och Jenny Östergren. Riktigt sliskig och dålig bok.*
  2.  Mitt rätta jag, Pernilla Glaser. Hjälp, vilken hopplös människa det handlar om, men den är småmysig och ganska rolig.
  3.  Second chance, Jane Green. Okej, med trevliga personer, men lite väl smörig.
  4.  Eremitkräftorna, Anne B Ragde. Jag älskar de här böckerna!
  5.  Livets aviga och räta, Kate Jacobs. Bra och mysig, men lite väl sorglig.*
  6.  Och var hör du hemma? Ann Tyler. Riktigt bra om två atoptivflickor.
  7.  Den sista vintern, Åka Edwardsson. Winter slutar på topp, riktigt bra!
  8.  Att bryta upp och byta land, Elsie C Franzén. Förstår mina elever lite bättre nu!*
  9.  Sucka mitt hjärta men brist dock ej, Mark Levengood. Bra, men lite ojämna betraktelser.
  10.  Innan jag dör, Jenny Downham. Bra, varmt och sorgligt om döende flicka med lista.*
  11.  För att lämna röstmeddelande tryck stjärna, Bodil Malmsten. Nja, inte bra direkt.
  12.  Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap, Mary Ann Shaffer. Tråkig brevroman om lika tråkiga personer.*
  13.  Priset på vatten i Finistère,  Bodil Malmsten. Bra om separationen från Finistère.
  14.  Smuts, Katarina Wennstam. Grymt bra om prostitutionshärva.
  15.  Vila på gröna ängar ,  Anne B Ragde. Synd att trilogin är slut. Älskar även denna.
  16.  Tankarna springer före, Abrahamsson, Tua, Berman, Pirkko. Bra om språkinlärning.
  17.  Att tro på Mister Pip, Lloyd Jones. Mycket bra och annorlunda.*
  18.  Sängläge, Sarah Bilston. Rätt långtråkigt om sängliggande gravid.*
  19.  Lyckan, kärleken & meningen med livet, Elizabeth Gilbert. Okej, men inte jättebra om resor och att hitta sig själv.*
  20.  Som vi älskade varandra, Anders Paulrud. Riktigt bra och poetiskt om vänskap.*
  21.  Luftslott, Sheila O´Flanagan. Förutsägbar, men mysig och söt kärlekshistoria.
  22.  Heder, Christina Wahldén. Ungdomsbok som tar lite väl lätt på komplicerade ämnen.
  23.  Addad på nätet, Katia Wagner. Tyvärr väldigt tråkigt skriven om väldigt viktigt ämne.*
  24.  Barn upptäcker skriftspråket, Dahlgren mfl. Helt okej, men lite träig bok.*
  25.  Sonat till Miriam, Linda Olsson. Vacker, bra historia, men lite rörig.
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

