Prövar livet i Tensta

I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra

Mitt val på bokklubbsbok föll tillslut på I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra av Pontus Herin. Det är en bok om Pontus och hans familj som beslutar sig för att pröva livet i förorten Tensta. Pontus pappa reagerar ungefär som min pappa skulle ha gjort med ett ”typiskt dig”. Många tycker att de är väldigt konstiga och till och med Pontus fru är väldigt skeptisk.

Vi får följa Pontus under den tid familjen bor i förorten. Han försöker verkligen bli en del av samhället och går på diverse möten och pratar med en massa människor om Tensta och segregationen i Sverige. Boken innehåller många intressanta passager, men någon gång i mitten känner jag lite att det börjar gå på tomgång. Jag har fattat grejen liksom. Efter de kapitel som beskriver ett besök i Paris förorter får boken ny fart och jag är glad att jag läste ut den. Många tankar föddes och Herin försöker verkligen ge en sann bild av förorten och dess invånare. Många trivs, men få är stolta. De flesta flyttar så fort de får chansen. Så också Herin med familj som flyttar efter 1,5 år.

Mest gillar jag egentligen familjens historia och hade gärna läst mer om dem. Alla personer Pontus träffar har en historia och många är intressanta, men ibland blir det lite torrt, tråkigt och byråkratiskt. Kanske beror detta på att Herin är journalist på Veckans affärer eller på att han vill visa att boken är både sann och seriös. Det finns en värme i boken som jag tycker om, men ibland tappas den bort.

Som helhet är dock I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra ett intressant inlägg i debatten och klart läsvärd. Ska bli kul att diskutera den på bokklubbsmötet på fredag!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

