Revolutionary Road

Revolutionary Road

Jag såg filmen Revolutionary Road för ett tag sedan och den var fantastisk. Jag läste ut boken igår och det var absolut en bra bok. Jag önskar bara att jag hade läst boken innan jag såg filmen. Inte för att filmen skulle bli bättre då, men för att läsningen skulle bli mer lustfylld. Filmen följde boken väldigt bra och en stor del av läsupplevelsen gick därmed förlorad. Synd!

Historien om Frank och April är gripande. De sitter fast i sin villa i förorten och ingen av dem gillar egentligen livet de lever. I boken är det i princip bara Franks perspektiv vi får följa. Endast i ett fåtal kapitel är berättaren en annan. Jag fick större förståelse för Frank efter att ha läst boken. I filmen framställs han mer som en skit som hindrar April från att följa sina drömmar. Språket är bra, miljön fantastiskt, historien gripande. Jag gillar bifigurerna som hjälper oss att se Frank och April utifrån. Det perfekta paret eller det misslyckade paret? Det beror på vem du frågar. De är enligt mig skuggor av sitt egentliga jag, de gör det som krävs av dem, men de lever inte på riktigt. Det här är skräcken för mig, att fastna i vardagen och sluta leva.

Har du varken sett filmen eller läst boken skulle jag rekommendera att läsa boken först! Vad du än gör så missa den inte helt.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

