Är det barnen eller skolmiljön det är fel på?

Fler barn utreds i skolorna berättar DN och jag undrar stilla vad det kan bero på. Jag har träffat många barn med diagnoser av olika slag och ibland är de klockrena, men ofta fungerar eleven utmärkt i en lugn miljö med mycket stöd av vuxna. Vissa behöver en hand på ryggen, andra behöver bara att man sitter bredvid så att de kan "tanka" lite  trygghet, alla behöver de struktur och få intryck. Att elever inte får adekvat hjälp i skolan utan diagnos är vansinne. 

Självklart blir det följder när det ständigt sparas in på skolan. Många elever i varje klass, få resurser i form av extra vuxna, stressade lärare som får allt mer att göra. Jag tycker inte att det är konstigt att elever som inte klarar av situationen ökar. Skyll inte bara på barnen, fundera på hur deras inlärningsmiljö ser ut.

Jag har haft många elever som fått diagnos, medicineras och mår fantastiskt mycket bättre. Jag har dock haft ännu fler elever som blir både lugnare och tryggare när de kommer till vår mycket lugna miljö med många, trygga vuxna med olika yrkesroller.

Leta inte bara fel hos ungarna. Man kan inte spara, spara, spara, spara och sedan tro att allt ska vara frid och fröjd.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s