Bokfrågor

Hittade denna bokutmaning hos Tankestormar. Även Mymlan har svarat på dem i sin blogg. Rätt kul frågor, så jag gör ett försök!

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?

Peter och Petra av Astrid Lindgren läste jag ofta och drömde om att det skulle bosätta sig några små figurer hos mig också. Momo eller kampen om tiden av Michael Ende är en av de böcker som berört mig mycket. En tredje favorit är Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?

Eftersom jag aldrig läst tecknade serier väljer jag att tolka frågan som bokserier.

Laura Ingalls Wilders serie om sin uppväxt läste jag om och om igen. Jag tyckte också mycket om Cynthia Voigts böcker om syskonen Tillerman. När jag blev lite äldre var Per-Anders Fogelströms stadserie en favorit.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?

Berättartekniskt tyckte jag om Ajvides Låt denna rätte komma in annars är det mest språket jag faller för i romaner. Jonas Gardell är en favorit och hans Jenny var väldigt vacker. Jag tyckte också om rasande tempot i Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva.

4. Musik eller inte när du läser?

Helst ingen musik, jag blir så splittrad då.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?

Ytliga bekanta? Möjligen tror de inte att jag gillar Snabba Cash eftersom den är lite väl macho.

Mina vänner är dock väldigt överraskad över att jag försöker få alla att läsa Låt den rätte komma in eftersom jag brukar hata skräck och vampyrer.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?

Såg att Tusen gånger starkare av Christina Herrström ska bli film. Den vill jag se!

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?

Jag har inte förståt storheten med Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer och det är många förvånade över.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?

Karin Boye hade jag gärna gett en stor kram, det verkar hon ha behövt. Jag dricker inte öl, men ett glas vin med Jonas Gardell eller Maria Ernestam hade inte varit fel. Så mycket för att slåss är jag inte heller, men Alex Schulman kan reta gallfeber på mig.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

