Bok som kräver pauser

Det gick inte att spurta igenom Sista kulan sparar jag åt grannen av Fausta Marianovic. Jag fick ta pauser ibland för att hinna ta in det som står. Det är skrämmande både hur lite religion och bakgrund betydde, eller fick lov att betyda, under kommunismen, men också hur viktigt etnicitet blev efteråt. Från att inte ha funderat speciellt mycket på ursprung blir det helt plötsligt något livsviktigt. Med en kroatisk och en serbisk förälder, en son med en serbisk man och en son med en bosnisk man bir livet väldigt komplicerat i det självständiga Bosnien.

Boken skildrar ett land och en familj i sönderfall. En mamma som är pacifist och in i det sista vill tro att etnicitet faktiskt inte har någon betydelse trots att kriget kommer närmare. En make som går med i det muslimska partiet. En son som beger sig till fronten. En mor som följer efter.

”Jag tycktes inte längre duga i den nya värld som växte fram. Mitt självförtroende sviktade. Alla verkade ha tydliga planer för framtiden medan jag velade och stannade kvar i tomma intet. När alla letade rätt på sin flock och den rätta flaggan blev jag alltmer ensam och ovälkommen.”

Jag märkte när jag läste Sista kulan sparar jag åt grannen att jag vet allt för lite om kriget i forna Jugoslavien. Jag har knappt vågat ta upp det med eleverna. Allt är för nära både i tid och rum. Kanske är det dags att fylla på kunskaperna nu. En bra början var att läsa Fausta Marianovic debut!

Imorgon är det minnesdag för massakern i Srebrenica. Jag minns att jag som ung och oerfaren vikarie mötte en pappa till en av eleverna. Han berättade om hur han ställts upp för att avrättas, men att han överlevde. Han tillbringade timmar i en massgrav innan han kunde ta sig upp och fly. Jag tänker på honom och alla andra drabbade, på alla sidor, imorgon.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

