Bra och lättläst för ungdomar

Avhopparen av Kim Olin är en riktigt bra bok om Simon som hoppat av skolan och istället arbetar för Tobias Fleming, Pulverlands boss. Björn, hans styvfarsa har flyttat till en annan stad med sin nya flickvän och tror at han bor hos moster Sara, som i sin tur tror att han bor hos kompisen Kalle. I själva verket bor han lite här och där.

Simon blir en dag  kontaktad av en man som ber honom att byta sida och samarbeta med honom istället. Vem är det? Historien är riktigt spännande och jag kan tänka mig att många av mina elever skulle gilla boken. Jag gjorde det definitivt. Jag skulle gärna vilja veta hur det går för Simon såg till min glädje att det finns fler böcker om honom, Beskyddaren och Checka in (kommer ut i augusti).

Argasso bokförlag ger ut lättlästa böcker för ungomar i mellan-  och högstadieåldern. Avhopparen är skriven direkt på svenska, men andra böcker förlaget ger ut har engelska förlagor utgivna av Barrington Stoke. Det som är så bra med dessa lättlästa böcker är att de inte är förkortade versioner av andra böcker, utan ”riktiga” böcker skrivna av ”riktiga” författare. Det känns inte så torftigt som det kan göra ibland när man läser lättlästa böcker. Personerna är verkliga och historierna ofta väldigt gripande.

I höst ger Argasso bland annat ut Knivsegg av Robert Swindells, en riktigt bra författare. Vi har många av böckerna både på engelska och svenska och de går helt klart hem hos våra elever som väldigt ofta är både läsovana ch läsovilliga.

Böckerna passar alla men är speciellt utformade för:

barn och ungdomar med dyslexi eller lässvårigheter av andra orsaker
barn och ungdomar med svenska som andraspråk.


Utformningen är anpassad för att ge en tydlig och lättläst text:

läsvänligt och speciellt utformat typsnitt
vänsterställd text med ojämn högerkant
väl avgränsade stycken och korta kapitel.

(från Argassos hemsida)

Annat bra från Argasso och Barrington Stoke:

Sprickan av Bali Rai
Blindträff av Chloë Rayban
Two Timer av Bali Rai
Runaway teacher av Pete Johnson

Det dyker säkert upp fler tips när jag läst mig igenom hyllorna i klassrummet!

Det här inlägget postades i Böcker, Skolsnack och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

