Vackert om kärlek och musik

Kärlek är ett blandband : livet låt för låt

Kärlek är ett blandband: livet låt för låt av Rob Scheffield är en söt historia. Rob och Renée gifter sig unga. Rob menar att hon är  sångerskan i deras synthduo: ”Hon har allt det mod och de stjärnkvaliteter jag saknar. Hon sjunger vår hit eftersom jag aldrig skulle våga gå upp och sjunga den själv.”. Renée är en stark och härlig kvinna och Rob beskriver henne och deras kärlek på ett väldigt fint sätt utifrån ett antal blandband. Blandband med, för mig, ganska okänd musik med några undantag. 80-talssynthen finns där och R.E.M. dyker upp ganska ofta. Vi får också följa med in i 90-talet då Kurt Cobain var kung. Tyvärr tar inte bara hans liv slut för tidigt, utan även Renées.

”Varje gång jag började gråta mindes jag att Renée brukade säga att livet var precis som en dålig countrylåt, förutom att dåliga countgrylåtar är trovärdiga och det är inte livet.” Det är inte trovärdigt att ens älskade fru plötsligt ramlar ihop och dör. Det är inte trovärdigt att bli änkling innan 30. Det som är trovärdigt är beskrivningen av en stor kärlek.

Jag tycker mycket om den här boken. Den är naken och självutlämnande utan att bli sentimental och sockersöt. Det underlättar om man själv är (eller snarare varit) ett blandbandsfreak, men det är definitivt ingen nödvändighet. Sheffield påminner lite om journalistkollegan Tony Parsons i sitt sätt att skriva och jag gillar det skarpt.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

