Allt som fungerar är bra

Skolor som har en verksamhet där eleverna sätts i centrum och där den pedagogiska tanken är flexibel nog att nå alla elever bör självklart stöttas oavsett om det är en friskola eller en kommunal skola. På DN Debatt skriver sex socialdemokratiska politiker att partiet måste sluta motarbeta friskolor. Nu är det inte bara socialdemokraterna som motarbetar friskolor, jag bor i en moderatstyrd kommun och här ställs mycket högre krav på fristående skolor än de kommunala.

Varken det eller det omvända, att friskolor får göra lite som de vill, är okej. Som det står i artikeln måste samma krav kunna ställas på alla skolor oavsett vem som är huvudman. Nu kan friskolor välja och därmed också välja bort elever, medan kommunala skolor är skyldiga att ta emot alla elever. Detta innebär självklart att elevunderlaget inom de olika skolformerna skiljer sig år och förutsättningarna blir därmed väldigt olika. Att kommunala skolor tvingas till besparingar i kristider medan friskolor kan se fram emot samma bidrag är också vansinne. Samma rättigheter och skyldigheter är en förutsättning för att alla elever i Sverige ska få en likvärdig utbildning. Det är meningen att grundskolan ska vara en skola för alla som det så fint heter. Då ska det inte spela någon roll vilken skola man går i.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Allt som fungerar är bra

  1. Pärra skriver:

    Instämmer till fullo att friskolor och kommunala skolor måste spela på samma villkor. Själva grundstenen i den liberala konkurrensen är ju fri konkurrens vilket bygger på samma villkor. Idag är det snedfördelat (kanske åt bägge håll) där friskolor slipper ifrån mycket av det ansvar som den kommunala skolan har. Det blir ingalunda en rättvis konkurrens.

    En större objektiv kvalitetskontroll av så väl kommunala som friskolor vore nog av nytta så att de verkligen uppfyller exempelvis arbetsmiljökrav, fackligt medbestämmande, tillgång till bibliotek, IT-verktyg, fräscha skolböcker, att eleverna får läsa garanterade antal timmar, att lärarna trivs och är nöjda med sin lön etcetera. Betyg anser jag mest visa på vilka som valde den specifika skolan (gymnasiet). Eleverna brukar ha ungefär samma betyg när de går ut som när de kom in. Ingen bra mätare på undervisning tycker jag.

    Valfrihet och en utveckling av skolan är av godo, men jag är mycket tveksam till att konkurrens om skattepengar är den bästa vägen att gå.

Lämna ett svar till Pärra Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s