Botten är nådd

Djävulsstjärnan

I Nesbøs femte bok, Djävulsstjärnan, når Harry Hole verkligen botten. Han bryter med Rakel, kanske för att han inte vågar vara lycklig och försvinner in i rejäla alkoholdimmor. Han blir också mer och mer fixerad vid att sätta dit kollegan Tom Waaler för vapensmuggling och delaktighet i deras kollega Ellens död. Hole har varit sliten förut, men nu är det verkligen illa. Så illa att han hotas av uppsägning.

Mitt under semestern får han dock ännu en chans förutsatt att han arbetar tillsammans med Waaler. De jagar en mördare som lämnar en femuddig röd diamant under sina offers ögonlock. En riktigt ruggig och komplicerad historia rullas upp och parallellt med detta fortsätter Hole leta bevis mot Waaler i hemlighet. Jag är imponerad av Nesbøs sätt att bygga upp en historia. Han tänker på alla detaljer och knyter ihop historien i denna bok med de tidigare böckerna på ett bra sätt. Ändå blir jag lite besviken då det går väldigt fort på slutet. Trots detta måste jag säga att Djävulsstjärnan är en av de bästa av böckerna om Harry Hole. Ingen slår dock Snömannen ännu.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Botten är nådd

  1. Maria skriver:

    Jag blev rekommenderad Nesbös böcker förra sommaren då jag jobbade på Mallorca och de medhavda böckerna gick runt bland alla kollegorna.
    Jag läste hans första och jag kom knappt igenom den. Jag vet inte om det var Holes destruktiva privatliv som störde för mycket – en kriminalare med privata problem kändes så uttjatat.
    Men tydligen ska Nesbös böcker bli bättre längre fram i serien. Kanske ger jag honom en chans till. Så småningom – nu har jag så mycket böcker på hög som jag verkligen vill läsa att tiden inte räcker till.

Kommentera

