Trög start, men bra final

Första stenen

Jag fick Första stenen av Tomas Kanger i sommarpaketet från min hemlige bokvän (tack igen!). Det är den första boken i serien om Elina Wiik vid Västeråspolisen. Wiik är en duktig utredare, men har svårt att ta plats på den mansdominerade stationen. Hon får inte vara delaktig i de stora utredningarna utan klurar istället för sig själv och kommer självklart på saker som ingen annan tänkt på. Inte så konstigt i detta fallet då en riktigt dålig utredning om en mordbrand gör att två män fängslas trots att bevisen är vaga.

Det tar tid innan historien kommer igång, men jag vill ändå läsa vidare. Jag blir riktigt förbannad på de fördomsfulla poliserna som mer än gärna mer eller mindre sätter dit två invandare för ett brott som det är väldigt tveksamt om de har begått. Eller har de det? Jag tror att Kanger vill få läsaren att fundera lite. Hur är det med våra fördomar egentligen? Har vi verkligen kontroll över dem, eller kontrollerar de oss?

Att Folkets Hus brinner ner är självklart en stor grej och polisen har turen att hitta det perfekta vittnet. Han har sett allt och kan peka ut gärningsmannen. Bingo! Ingen tänker mer på det, men snart visar det sig att ett annat fall, som Elina Wiik utreder, kastar nytt ljus över det lösta fallet. Elina snor akten från en kollegas rum och börjar en ensamutredning. Ibland är det lite irriterade att hon är så otroligt smart, men samtidigt är det en viktig poäng. Mångfalld behövs inom poliskåren som inom alla andra yrkesgrupper för att nå resultat. Därmed inte sagt att alla män tänker på ett sätt och alla kvinnor på ett annat även om det blir den lite övertydliga poängen.

Första stenen är ingen lysande deckare, men en debut som ger mersmak. Jag vill läsa mer om Elina Wiik, men hoppas att nästa bok inte är fullt så övertydlig. Nästa bok heter Sjung som en fågel och den kommer jag att låna på biblioteket så fort min bokhög minskar lite.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Trög start, men bra final

  1. klotho skriver:

    Jag har läst Sjung som en fågel och den tyckte jag var rätt bra, men jag tycker du ska läsa Ockupanterna, som är en helt fristående bok av Kanger. Den är grymt bra!

Kommentera

