Alla döttrar har en mor

Dotter önskas

Grabbarna leker cirkus, inpirerade av Petsson och Findus Kattonauten. ”Mina damej och häjjaj. men oj det finns ju baja en dam i huset”. Ja, så är det och det har till och med Storebror koll på. Han, Lillebror och pappa är samma, jag är annorlunda.

Jag är en pojkmamma, eller en soldatmamma som det hemskt nog kallades i boken Sista kulan sparar jag åt grannen. Har jag önskat mig en dotter? Ja, det har jag såklart, men aldrig så mycket som Helena i Dotter önskas av Katerina Janouch. Längtan blir till besatthet när hennes mamma dör då Helena väntar sitt andra barn.  När det istället för en dotter blir ännu en son och dessutom en ganska arg och krävande sådan blir sorgen total. Hon sluter sig inom sig själv och klarar inte att delta i familjens liv. Inte heller kan hon förmå sig att umgås med sin bästa vän som självklart föder en dotter. Varför får hon en dotter som inte ens längtat efter det?

Första gången jag var gravid var jag säker på att det var en flicka. Inte för att jag drömde mer om det, men för att alla runt omkring fick flickor. När sedan Storebror kom kändes det självklart helt rätt. Jag mins dock att en mamma i föräldragruppen nästan beklaga det trista faktum att jag fått en son, ”oj vad tråkigt, nu kommer du inte få några pussar och kramar som man får av en dotter”. Vad är det för fördomar folk har egentligen? Mina grabbar är hur gosiga och kramiga som helst. Jag tror att jag snarare resonerar som Helenas kompis Therese, vi pojkmammor har ett stort ansvar att uppfostra våra söner till bra och jämställda män istället för att klema bort dem.

När jag blev gravid andra gången pendlade jag mellan att önska att jag skulle få en dotter och vara helt säker på att det var en grabb i magen. Det var det och en ganska krävande sådan dessutom, men aldrig att jag önskade att jag fått en dotter istället. Möjligen kan jag ibland önska att han var lite mindre lik mig istället för att vara arg och enormt envis. Det är lite naivt att tro att en dotter automatiskt skulle bli en kopia av en själv. Så enkelt är det väl inte?

Lite överdrivet känns det att det finns kvinnor som verkligen är så fixerade vid att bli mamma till en dotter, men Helena är inte ensam. Hon hittar likasinnade på nätet och blir snart helt fixerad vid att med hjälp av diverse knep eller till och med mer eller mindre knäppa fertilitetskliniker som tillåter kvinnor att ”beställa” en dotter.  Var Janouch en av dessa fixerade mammor? Det är lätt att tro det när man ser hennes barnaskara bestående av fyra grabbar och sedan tillslut en dotter.

Jag måste säga att jag är imponerad av Janouch sätt att skriva. Språket är både bra och på sina ställen väldigt vackert. Hon lyckas dessutom ständigt få mig att vilja läsa vidare och jonglerar skickligt berättelsens många olika perspektiv. Dotter önskas är en bra och välskriven bok. Läs den!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Alla döttrar har en mor

  1. Helena skriver:

    Jag har länge undrat över om Janouch kan vara något för mig kanske. Har hört en del positivt men ändå känt lite tvekan inför ämnena i hennes romaner. Men jag kanske ska försöka med denna…

    Rolig (eller mest tragisk egentligen) kommentar om att man skulle få fler pussar av flickor. I min familj har man knappt ens fått tilltjatade pussar av tjejen medan lillkillen hela tiden överöst med både puss och kram…

  2. Lilla O skriver:

    Har varit väldigt skeptisk, men jag gillade den. Lite överdriven kanske, men mestadels bra.

  3. Malin skriver:

    Har tänkt läsa boken, tyckte om ”Anhörig” som hon skrivit. Har själv en dotter och hon är lik mig i vissa sätt (vi leker med samma saker och är ganska lugna) men otroligt lik sin far på andra sätt. Så är det väl med alla barn 🙂

  4. Ping: Läsning som gav mersmak « enligt O

Kommentera

