Mannen i mina drömmar

Mannen i mina drömmar

Jag älskade I en klass för sig och direkt när jag läst ut den beställde jag Mannen i mina drömmar och American Wife för att riktigt kunna frossa i Sittenfeld. Även Mannen i mina drömmar är en bra bok, men då likheterna med I en klass för sig är ganska många blev jag lite besviken. Nu är även detta en riktigt bra bok, men det hade nog varit bra att inte sträckläsa de båda.

Huvudpersonen i Mannen i mina drömmar är Hannah Gavener som är en rolig, men samtidigt tragisk person att följa. Vi får möta henne ett antal tillfällen under hennes liv och i varje kapitel spelar någon man en stor roll. Från pojken i parken när hon är tonåring via en rad mer eller mindre passande pojkvänner till någon sorts slutlig harmoni. Mellan varje kapitel går det ofta så mycket som ett år, vilket först irriterade mig lite, men efter ett tag fick jag ändå svar på de frågor jag ville ha svar på och det blev en helhet tack vare att berättelsen har en tydlig röd tråd. Boken är indelad i tre delar, barndomen 1991, collagetiden 1996-1998 och vuxenlivet 2003-2005 så vi hinner få veta en hel del om Hannah.

Hannahs pappa är den man som spelar en avgörande roll i hennes liv och får symbolisera den hemske mannen som Hanah absolut vill undvika. Hennes syster påpekar vid ett tillfälle att hon ironiskt nog är väldigt lik honom. Hon gör det ofta svårt för andra att tycka om henne och är en ganska ensam person. Hannah är på många sätt lik Lee i I en klass för sig. Hon har ett enormt dåligt självförtroende och är på många sätt sin egen värsta fiende. Inte sällan offrar hon sin egen lycka för att hjälpa någon annan och hon tror inte att någon ska kunna älska henne på riktigt.

Mannen i mina drömmar är en bra bok, men inte lika fantastisk som I en klass för sig. Samtidigt tror jag att den här boken kommer att sitta kvar i  minnet länge då Hannah är en person man minns. Jag ska definitivt läsa Curtis Sittenfelds tredje bok, men jag väntar lite med den så att jag är redo att njuta.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mannen i mina drömmar

  1. snowflake skriver:

    Jag tyckte väldigt mycket om I en klass för sig, blev irriterad på Mannen i mina drömmar, men älskar American wife. Men du kan ju vänta tills den översättningen kommer på pocket, det blir nog lagom om du är mätt nu. 🙂

    Jag minns att jag kunde förlåta den unga Lee för hennes jobbiga sidor som du beskriver, men blev arg på den vuxna Hannah som hade samma sidor. Då tyckte jag på nåt vis att hon borde ha vuxit ifrån dem…

  2. Lilla O skriver:

    Då kanske det bara är en mellanbok. Den är inte dålig, men jag blev inte helfrälst. American Wife låter spännande, men den är rätt tjock…

  3. Lilla O skriver:

    Har förresten redan köpt den engelska pocketvarianten!

    Och håller med, den vuxna Hannah borde vetat bättre.

Kommentera

