Det här med läxor

Barnens läxor är för svåra för var fjärde förälder skriver Aftonbladet. I artikeln berättas om föräldrarnas svårigheter, men också om den läxläsningshjälp som faktiskt finns. Röda Korset står för en del och på de arbetsplatser jag haft har det funnits  bemannad läxläsning på eftermiddagarna några eftermiddagar i veckan. Hur det är på andra skolor kan jag inte uttala mig om, men vad jag vet är att få elever stannat kvar och läst läxor på skolan. De orkar inte, ska träna eller spela dataspel. Listan är lång. Skolan är nämligen ingenting som prioriteras av alla elever. Av sina föräldrar får de inte sällan stöd i sina åsikter. Varför ska de hemska lärarna ge de stackars eleverna läxor? Vilken syn på skolan får ett barn som hör detta hemma?

Det var intressant att läsa kommentarerna till artikeln. Många menade att barnens kunskapsutveckling inte är föräldrarnas ansvar. Kunskap ska de få i skolan. Andra menade att skoldagen är en så liten del av barnens liv att ansvaret måste ligga även på föräldrarna.

Nu ska jag tydligt säga att jag inte heller är något stort läxfan. Däremot ställer dagens betygssystem stora krav på eleven att till exempel ta ansvar för sitt eget lärande. De elever som får mest läxor är de elever som inte orkar, vill eller förmår arbeta på lektionstid. De elever är säkert inte speciellt sugna på att arbeta efter skolan heller. Jag tror inte att det vi ska diskutera är huruvida barnen ska få läxor eller inte utan hur de ska bli motiverade nog att göra det som krävs i skolan. Motivationsarbetet är främst skolans ansvar, men det är föräldrarna som verkligen kan påverka sina barns syn på skolan.

Läxor är ibland onödiga. Jag håller med. Att ge eleverna hundra glosor i engelska är dessutom meningslöst ur inlärningssynpunkt. En viktig funktion som bra läxor fyller är att kunskaper repeteras och därmed sitter de kvar längre. Det är viktigt.

Jag förstår att ingen förälder vill tillbringa hela kvällarna med sina barns läxor och det ska de inte. Däremot tror jag att alla föräldrar vill att de ska gå bra för deras barn och bör därför ha ett intresse för att stötta dem. De elever jag mött som har det svårast i skolan har föräldrar som själva har hemska minnen av sin skoltid. Medvetet eller omedvetet överförs de åsikterna. Inför barnen borde man som förälder inte nedvärdera och ifrågasätta skolan. Ring läraren istället och ifrågasätt, men låt inte barnen tro att det är okej att strunta i läxorna eftersom de ändå är meningslösa.

 Det är inte alltid lätt att hjälpa till med läxor. Jag och min pappa var aldrig så arga på varandra som när han hjälpte mig med matteläxan. Han sa dock aldrig att läxorna var onödiga utan betonade att det var viktigt att lära. Det bär jag med mig. Jag bär också med mig det faktum att han faktiskt brydde sig tillräckligt mycket om mig för att sitta med en arg tonårsdotter och förklara hopplösa matteuppgifter istället för att göra något roligare.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det här med läxor

  1. ihannashuvud skriver:

    Jag har inte gett frågan någon djupare fundering eftersom jag hittills bara jobbat i förskolan. Men jag lutar åt att skolan eller fritids borde tillstå med läxhjälp så är det sedan upp till eleverna själva var de vill göra sina läxor. Märker lärarna att en elev säger sig göra läxorna hemma men inte gör det kan skolan kanske ”tvinga” dem till några timmars läxläsning i veckan.

    Detta är bara lösryckta tankar utan vidare arbete bakom. Det första som slog mig.

  2. Maria skriver:

    Lilla O: ”Barnens läxor är för svåra för var fjärde förälder skriver Aftonbladet”

    Nej, det skriver Aftonbladet inte.

    Aftonbladet skriver: ”Var fjärde högstadieförälder tycker att det är svårt att hjälpa sina barn med läxan.”

    Att något är svårt innebär inte, att det är alltför svårt.

    Aftonbladet: ”Så säger föräldrarna

    Brukar du hjälpa ditt barn med läxorna?

    Högstadiet:

    Ja, men jag tycker det är svårt (19.6 %)

    Nej, det är för svårt (6.5 %)”

    Det är således endast en av tjugo föräldrar, som upplever läxorna som alltför svåra för att hjälpa sina barn.

  3. Lilla O skriver:

    Nu handlar mitt inlägg i första hand om kommentarerna till artikeln, samt de erfarenheter jag har fått under de tio år jag arbetet i skolan. Många föräldrar lägger ett väldigt stort ansvar på skolan trots att deras påverkan är så mycket större. Viktigt att föregå med gott exempel alltså. Men i övrigt har du rätt, läxan är svår, inte för svår.

  4. Lyran skriver:

    Mina föräldrar hjälpte sällan mig med läxor, min far hade bara gått 6 år i skolan. Dock fick jag medskickat inställningen att skolan var viktig och läste själv mina läxor. Idag är jag ganska kritisk till läxor, till stora delar av skolan och framför allt till betyg. Som jag ser det tar skolan ofta död på ungars lust att lära när de tidigt ska lära sig att prestera. Jag skulle vilja ha en skola som bygger på barns inneboende nyfikenhet och upptäckarlusta. Dessutom skulle jag vilja ha en skola som stöttar de som inte för mycket stöttning hemma. Men min människosyn ligger ju ganska långt från synen på människan som en lat smitare, som dominerar politiskt idag. Jag tycker också att många ungar har en orimligt tuff arbetsdag, de kan vara hemifrån 11-12 timmar och tiden på kvällen kan med fördel användas till att skapa andra relationer till föräldrarna. Jag tycker att det är viktigare för barns utveckling att föräldrar lägger tid på att prata med sina barn än att de läser läxor med dem.

  5. ihannashuvud skriver:

    Lyran: Vad klok du är.

  6. Lilla O skriver:

    Håller med dig om att läxor till stor del är onödiga, men att repetition är bra ibland. Det enda jag vill är att hem och skola samarbetar kring barnen istället för att motarbeta varandra som tyvärr är väldigt vanligt. När jag läste kommentarerna till artikeln visade det sig också tydligt. Det är svårt att arbeta med elever som har en negativ syn på kunskap hemifrån och ingen tjänar på det. Möjligen kvällstidningar som med artikeln bara vill spä på en negativ skolsyn. För barnens skull måste vi samarbeta.

    MEN:

    Läxor är inget självändamål

    För elever som behöver stöd med sina studier ska läxhjälp finnas och finns i många fall.

    Hem och skola ska tillsammans stötta barnens kunskapsutveckling

    Hade också gärna sett en skola utan betyg.

    Och ja, visst är det bättre att umgås med sina barn på annat sätt, prata eller läsa annat än läxor. Tyvärr tror jag att många familjer umgås väldigt lite.

    När jag läste svenska som andraspråk talades det mycket om delaktighet för föräldrarna. Nu handlade detta om föräldrar i väldigt invandrartäta områden som kanske stod utanför samhället, men jag tror att många idéer kan appliceras på föräldrar i allmänhet. Självklart hittar jag inte namnet på författaren, men hans projekt gick ut på att barn och föräldrar fick uppgifter att lösa tillsammans. Barnen fick t.ex. intervjua föräldarna om hur det var i det gamla hemlandet.

    En av de roligaste uppgifter jag gjorde när jag arbetade på högstadiet var när eleverna fick intervjua äldre släktingar om slang och uttryck som var vanliga när de var unga.

    Det är synd om föräldrar ser det som en jobbig uppgift, men det hände sällan. Jag fick i alla fall inga klagomål, något jag gärna vill ha om det finns ett missnöje.

    Skolan misslyckas ofta fatalt med att få barnen att behålla sin nyfikenhet, jag håller definitivt med dig Lyran. Allt för mycket handlar om att man måste och betygen blir den enda motorn.

    Något som jag tror är nödvändigt är ett bättre samarbete mellan lärare. Nu finns det fortfarande för mycket ämnesprestige och det egna ämnet är så viktigt att läraren inte inser läxornas och uppgifternas orimlighet. Kunskapssynen i läroplanen är bra, men alla arbetar inte efter den, trots att den är 15 år gammal.

  7. Lyran skriver:

    Jag tror nog att vi i grunden har ganska likartad syn på skolan och behovet av samarbete. Och samarbetet mellan föräldrar och lärare måste stärkas. Lärare har här en enormt stor uppgift, som ofta kräver ett engagemang utöver det vanliga i skolan. Det gäller att vara uppfinningsrik och hitta ett sätt att samverka med föräldrar som inte förstärker deras underlägsenhetskänsla. Det är ju ofta föräldrar som känner sig underlägsna som uttrycker stark kritik mot skolan. Om man kan använda sig av deras erfarenheter i stället, som i exemplet du beskrev, är mycket vunnet. För föräldrar som inte själva tror att de kan något, kan inte heller hjälpa sina barn med läxorna. Min pappa kunde inte det och det känns sorgligt, eftersom han senare under livet genomgick tester som visade att han var oerhört intelligent.

  8. Lilla O skriver:

    Jag tror också att vi har en liknande syn. Alla lärare är inte bra, men många är det. Inom alla yrkesgrupper måste det finnas ett antal som kanske borde byta yrke? Att skylla allt på skolan och lärare löser ändå ingenting. Jag kommer dock att bli stans jobbigaste förälder när mina grabbar ska börja skolan…

Kommentera

