Söckersöt bagatell

Nästa sak på min lista

I Nästa sak på min lista av Jill Smolinski möter vi June. Efter ett Viktväktarmöte ger hon Marissa, en tio år yngre kvinna, skjuts hem. Samtidigt som Marissa tar av sig säkerhetsbältet för att kunna nå ett recept i sin väska blir June tvungen att väja för ett föremål på vägen. Olyckan är ett faktum och Marissa dör. June hittar en lista bland Marissas ägodelar vars rubrik lyder ”20 saker att göra innan jag fyller 25”. Marissa har bara strukit två saker och Marissa bestämmer sig för att fullfölja listan innan Marissas 25-årsdag.

Jag har tänkt läsa Nästa sak på min lista ett bra tag och när jag såg en på bibliotekets hylla fick den följa med hem. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, en bok med detta tema är dömd att bli en sockersöt smörja. Jag trodde nog ändå att den skulle vara lite mer äkta och blev därför lite besviken. Boken är ett hyfsat tidsfördriv, men inte så mycket mer. Vill du läsa en bok om döden och listor skulle jag istället rekommendera  Innan jag dör av Jenny Downham.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

