Sveriges chicklit-drottning?

På grund av Leon

Det finns en hel del dåliga böcker inom den lite luddiga genren chick-lit, men det finns också ganska många bra. För mig är en bra sådan bok perfekt att läsa i perioder då jag egentligen är för trött för att läsa alls. Jenny Leeb har skrivit tre böcker och jag har nu läst dem alla. Trots att Grevgatan 22 var rätt medioker tycker jag att andra boken Stella & Sebastian visar att hon kan skriva riktigt bra.

Nu har jag läst Leebs tredje bok På grund av Leon och den får klart godkänt. En del klichéer slinker med, men historien i sig är riktigt underhållande. Maja, som bott i Los Angeles i ett flertal år, kommer tillbaka till Stockholm då hennes fd. pojkvän Leon tagit livet av sig. På begravningen träffar hon Angelica, fd. bästis som hon inte träffat sedan Angelica och Leon trillade i säng för flera år sedan.

Vi får följa Maja, Angelica och deras nyvaknade vänskap. Egentligen är de så olika som två personer kan vara. Maja lever lite i det blå och drömmer om att bli skådespelare eller skriva en bok. Angelica är läkare och gör sin AT-tjänst. Maja har inte haft ett fast förhållande sedan hon och Leon gjord slut. Angelica är sambo, förlovad och stabil.

Jenny Leeb har skrivit en underhållande bok, inte helt utan djup och om man gillar genren tycker jag att den är väl värd att läsa. Jag tycker att hon skriver bra mycket bättre än t.ex. Denise Rudberg som av många anses vara drottningen av chick-lit i Sverige.

Måste bara säga att jag avskyr när författarna har ett foto av sig själva på framsidan. Usch!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

