Vad är egentligen lätt att läsa?

Fick en kommentar från Camilla på Centrum för lättläst lättläst.se som tipsade om några bra och lättlästa böcker som passar vuxna. Jag prövade att läsa den lättlästa versionen av Camilla Läckbergs Isprinsessan och den var alldeles för svår för mina elever. Det som gör förkortade böcker ganska svårlästa många gånger är att mycket fattas i historien. Det är inte helt lätt att koka ner en flera hundra sidor lång bok till en betydligt tunnare version. Trots ”nedkokningen”  är det dessutom fortfarande för mycket text för att mina elever skulle fixa den. Andra LL-böcker som Ondskan brukar dock fungera utmärkt. Själv föredrar jag som sagt lättlästa böcker i original framför återberättade böcker.

Det jag saknar mest i min undervisning är dock inte just lättlästa böcker, utan böcker för ungdomar som är bra utan att för den delen handla om våld, sex och diverse stereotypa personer. På IV läser alla elever varje morgon och det fungerar mycket bra. Vi är dock i stort behov av böcker som lockar eleverna att läsa vidare. De är ännu inte så läsvana att de fixar att själva leta fram passande böcker. Tills dess vill vi kunna tipsa dem.

 För lärare är lättläst.se en bra sida. Där finns en massa tips för lärare och dessutom artiklar från tidningen 8 sidor som jag använder med mina IVIK-elever.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vad är egentligen lätt att läsa?

  1. Henrik skriver:

    Har du provat Johan Theorins böcker, t ex Nattfåk? Snabbläst och spännande, inget onödigt våld.

  2. Lilla O skriver:

    Tyckte väldigt bra om ”Nattfåk”! Vet att det finns lättlästa versioner av Theorins böcker, men har inte koll på vilka.

    • Henrik skriver:

      Så här långt har Johan Theorin gett ut Skumtimmen och Nattfåk. Två böcker av planerade fyra i Ölandsmiljö. I övrigt har han skrivit noveller och arbetat som journalist.

      Jag har inte läst Skumtimmen än, men många gillar liksom jag Nattfåk. Den är lättläst och en riktig ”bladvändare”. Tror inte att det finns speciella lättläst-versioner av Theorins böcker?

  3. Lilla O skriver:

    Håller på att leta lättlästa böcker till mina elever, själv läser jag gärna de ”riktiga”. Hittade en lättläst version av Skumtimmen på LL-förlagets hemsida: http://www.lattlast.se/?page=65&taskid=587&bookId=1124

    Jag har också Skumtimmen på min ”vill-läsa-lista”, är på väg från Bokus till mig just nu!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s