Gör dig lycklig nu

Lycka nu : en praktisk guide i mindfulness

Om mindfullness och konsten att leva i nuet handlar Titti Holmers bok Lycka nu. Faktum är jag själv besökt henne några gånger och jag har stor respekt för henne. Alla vill bli lyckliga och Holmer menar att det går att påverka sin egen ”lyckonivå” genom att aktivt arbeta med det. Hon utgår väldigt ofta från en cirkel bestående av fyra delar: Tanke, Känsla, Kropp, Handling. I varje situation då du blir stressad, deprimerad eller på annat sätt mår dåligt ska du fundera utifrån frågeställningarna, Vad tänkte du? Vilken känsla upplever du? Hur känns det i kroppen? Vad gör du?

Holmer skriver: ”Jag tänker mig att alla människor består av de här fyra delarna. Och i varje nu, i varje ögonblick av våra liv händer det saker i de olika delarna.”  Genom att strukturera upp det som snurrar i huvudet, de symptom som påverkar kropp och handling blir det synligt och därmed lättare att hantera.

Boken är indelad i sex delar: Nuets psykologi, som beskriver vad mindfullness är. Kroppen, Känslor, Tankar och Handling som är de fyra delarna i varje situation.

Det handlar om att observera sig själv och sitt beteende för att kunna hitta strategier för att förändra sitt mående. Enkla lösningar kan man tycka, men ganska svåra att genomföra.

Några strategier har fungerat bra för mig i hanteringen av mitt eget humör. Om jag blir för stressad brukar jag använda mig av ”Stopp-strategin”. Blir det för mycket säger jag ”Stopp” till mig själv. Andas tio gånger och frågar mig sedan ”Kan jag göra något åt det här just nu” eller min egen variant ”Spelar det någon roll som funkar bra när grabbarna vänder upp och ner på huset.

Jag brukar också stanna i situationen och tänka på cirkelns fyra delar. Just att stanna och observera är ett bra sätt för mig att varva ner istället för att stressa upp mig. Snurrar tankarna för mycket i huvudet försöker jag att inte låta dem fastna. Jag observerar tanken, men släpper den sedan vidare.

”Med hjälp av mindfullness kan du skapa ett utrymme mellan impuls och handling och börja agera istället för att utagera” skriver Holmer och det är viktigt.

Jag gillar Titti Holmers bok. Den är strukturerad, tydlig och personlig. Samtal med patienter varvas med hennes egna funderingar, andra personers forskning och teorier. Boken innehåller också en hel del strategier och övningar som man kan använda för att må bättre. Visserligen blir det ibland lite väl glättigt, men mest av allt genomsyras boken av en tro på varje människas förmåga att förändra sitt liv till det bättre. Jag lånade Lycka nu på biblioteket, men tänker investera i ett eget exemplar som bromskloss när jag börjar snurra igång.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s