1000 inlägg och ett gäng trevliga bekanta!

Innan jag började blogga i januari hade jag knappt läst en blogg. Någon gång hade jag tittat in på Språkmakargatan eller Bokhora, men mer var det inte. Nu har det gått några månader och jag är totalt bloggberoende. Nästan lite farligt.

Jag har alltid skrivit, men nu har skrivandet fått en större mening. Ett riktigt syfte. En kanal ut. I bloggarnas värld läser jag om böcker, om andra människors vardag, om tankar och åsikter som ibland speglar mina, men inte alltid. Visst blir det så att jag läser mer inlägg av personer som har liknande intressen och åsikter. Det tjafsiga är bloggandets baksida. Självklart läser jag helst inspirerande och kloka tankar nedskrivna av Karin eller damerna på Networking och Skrietbloggen. Jag läser också gärna andra lärares tankar som Christer, Anna, Dagens skola och Flumpebloggen. Det är skönt att ha lite kollegor på nätet att diskutera med.

Inte bara mitt skrivande, utan även mitt läsande har ändrats det här året. Ibland kommer också små paket i brevlådan tack vare bloggandet. Någon gång är det från en Hemlig Bokvän. Inte allt för sällan kommer det böcker att läsa och recensera. Det är en vardagslyx!

 Vixxtoria frågade vad bokbloggare helst läser om, böcker vi läst, böcker vi inte läst, eller inlägg som inte handlar om böcker. Jag vill som vanligt svara ”det beror på”. När jag tvingades välja blev det ändå nya böcker.

Det är riktigt kul att läsa om nya böcker. Min Vill-läsa lista är längre än någonsin och varje dagen stöter jag på böcker som jag gärna vill läsa. Lyrans resa runt jorden har bjudit på några guldkorn som jag kanske inte hade läst annars. Guldkorn har också Paulas Bokusutmaning innehållit, men även en dos dåligt samvete. Jag har många olästa böcker kvar på listan. Samtidigt är det kul att läsa om böcker jag redan läst. Speciellt efter en avslutad resa då flera läst samma bok. Det är rätt kul med inlägg om helt andra saker än böcker i bokbloggar också. Jag tycker att det är trevligt att läsa om att Snowflake ska på bröllop och att En bok om dagen är på semester runt hörnet.  Och vad gjorde egentligen Vixxtoria på den där vinden?

Andra roligheter som förgyller veckan är Lyrans Tematrio och Paperbacks Krimalfabet. Inte sällan är det någon som knåpat ihop en enkät som andra svarar på. Att svara själv gör att jag måste fundera kring  mitt eget läsande och genom att läsa andra bloggares svar på samma frågor lär jag känna dem lite. Riktigt roligt är det också att mina egna enkäter fått respons. Det finns ett helt gäng bloggar som jag kikar in i några gånger i veckan, Boksnoken, Bokmania, Boktoka, Fiktionista och Ingrids Boktankar för att nämna några. Bland alla damer finns också en Butter herre och jag har också fått några norska favoriter i Anita och Bai.

Ibland kan dessa nya bekantskaper finnas i mina tankar under dagen, trots att jag egentligen har långt till en dator just då.  Jag undrar hur Hanna har det i Indien, om Marias deckarkurs går bra och hur Maud har det med alla snoriga ungar på jobbet. Jag följer också med spänning Malins väg mot ett elevfritt liv. Jag var väldigt glad när Helena kom tillbaka och startade nya bloggen Fiktiviteter, lite oroad när någon tystnar ett tag som Klotho och hoppas att  hennes paus blir kort. Hemliga Damens paus blev som tur är kort och även Onekligen är tillbaka.

Det finns en massa andra bloggar som jag snurrar in på ibland, men jag kan omöjligen komma på alla just nu. Ofta går jag in på Bokbloggar.nu och klickar på en massa länkar. Bra med en sajt som samlat alla bokbloggar. Annars är det rätt kul att klicka sig från blogg till blogg via kommentarer eller länkar. Man vet aldrig var man hamnar. En helt ny värld har öppnat sig.

Tusen inlägg har det blivit i bloggen nu. Böcker och skolan är huvudämnena, men jag har svårt att hålla mig ifrån att kommentera aktuella saker som jag tycker är roligt, spännande eller rent korkat. Tack till alla som läser och kommenterar. Ni berikar mitt liv!

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till 1000 inlägg och ett gäng trevliga bekanta!

  1. Hemliga damen skriver:

    Jihaa! 1000 inlägg! Det borde firas med konfetti och fanfarer! Och vi andra får väl helt enkelt bara vara tacksamma för ditt bloggberoende. Mot nästa tusen inlägg med hjärtans lust, jag hänger med!

  2. Lilla O skriver:

    Tack, tack! Jag är som sagt riktigt glad att ditt bloggberoende är så stort att din paus blev kort!

  3. Anita skriver:

    Ja, er det ikke merkelig? Jeg hadde heller ikke tenkt ordet ”blogg” før et par barndomsvenninner begynte – og det var da jeg tenkte ”hvorfor ikke forsøke?” Og her er jeg! Veldig ok å sitte og lese alle disse bokbloggene spesielt og få tips om forfattere man aldri tidligere har hørt om…

  4. Dorte H skriver:

    Et stort tillykke fra Danmark. Jeg har et stykke vej igen (291 indlæg), men jeg skal nok nå det.

  5. Vixxtoria skriver:

    Vilket maffigt hyllningsinlägg! Och grattis till tusende inlägget! Jag ser fram emot 1000 till!

  6. Lyran skriver:

    GRATTIS! Och även jag läser gärna några till 🙂

  7. Hanna skriver:

    Ja, vilket inlägg. Jag hoppas också på 1000 inlägg till.

  8. Malin skriver:

    Grattis till 1000 inlägg! Din blogg är en av mina topp-favoriter 🙂

  9. Filippa skriver:

    Lilla O! Din blogg är min absoluta favorit! Läser den ofta på jobbet när allt känns tugnt (i synnerhet efter något aggressivt uttalande från politikerna om hur hemsk skolan och alla dess invånare är”. 🙂 Och så blir jag glad igen!

    Älskar också boktipsen och diskussionerna. Så nu passar jag på att tipsa om en superbra bok jag läste för att recensera för några månader sedan – kanske har du redan läst den..? Viktoria Myréns I en familj finns inga fiender. Så fantastiskt, förlösande skönt att läsa en uppriktig berättelse om hur vansinnigt svårt det faktiskt kan vara att vara kvinna och mamma. Om du inte har läst den så gör det! Jag blev tagen.

    Kram Filippa

    • Lilla O skriver:

      Tack för tipset och tack för dina snälla ord!! Ditt anti-tips ligger och väntar på biblioteket. Jag får inte alltid tummen ur…

  10. Paperback Lover skriver:

    Men hallå! Vilket härligt inlägg och vad fint du skriver om ditt bloggberoende. Det här är ju så långt ifrån näthat som det kan komma. Mer kärlek i bloggarna. Nu längtar jag redan efter inlägg 1001 🙂

  11. Ingrid skriver:

    Grattis från mig! Vilket trevligt inlägg. Full fart framåt mot nästa 1000!

  12. Karin berg skriver:

    Villken fin lista och jag är hedrad över att få ingå i den =)

  13. Helena skriver:

    Hedrande att få vara en del av en sådan hyllning! Tusen grattis till dina tusen inlägg – hoppas det blir många fler, jag gillar verkligen att kunna komma in till dig och läsa dina roliga, utmanande och varierande funderingar!

  14. Hanna skriver:

    …och du gjorde mig uppmärksam på att Onekligen är tillbaka. 1000 tack för det med.

  15. Lilla O skriver:

    Tack alla! Kul med lite uppmuntran och fram för mer bloggkärlek!

  16. Anna LB skriver:

    Vad roligt att du tycker vi skriver läsvärt! Tack för dina ord.

  17. *Malin* skriver:

    Tur att blogga är ett trevligt beroende. 😀 Grattis till 1000 inlägg!

    • Lilla O skriver:

      Tack och förlåt Malin, jag glömde ju dig och din A-Ö utmaning. Den är också kul! Hoppas att allt går bra med hästarna och byfesten.

  18. Ping: Grattis och stort tack « enligt O

Kommentera

