Jag är kluven men samtidigt imponerad

”De känslor Sverigedemokraterna vädjar till är inte harmlösa. Det finns en dubbel agenda i Sverigedemokraternas känslofyllda retorik som vi inte vill vara avsändare till.”

Aftonbladet har tydligt deklarerat att de inte kommer att publicera Sverigedemokraternas valannonser och argumenterar väl för detta. Rent känslomässigt tycker jag att det är ett bra beslut och jag hoppas på att det är rätt beslut. Att tiga ihjäl kanske inte funkar, men som man säger i Aftonbladet har Sverigedemokraterna åsikter som inte bör få uppmärksamhet. Yttrandefriheten har med rätta sina begränsningar. Sverigedemokraterna är inte ett parti bland andra och de är definitivt inte harmlösa.

De andra stora tidningarna har inga planer på bojkott och kluven eller inte så måste jag ändå säga att det är skönt att Aftonbladet faktiskt vågar sticka ut hakan och säga det som många tänker, att det inte är okej att ett främlingsfientligt och icke-demokratiskt parti får mer makt i Sverige.

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag är kluven men samtidigt imponerad

  1. totte skriver:

    dags att kalla in valobservatörer i Sverige! Förra valet så åkte valarbetare dit för att dom gömt eller slängt valsedlar från ”oönskade” partier. Vad kommer hända denna gången? Vänster media har ju redan gått ut med bojkott av vissa partier. Sossarna och vänstern har gjort klart att dom vägrar att samarbeta med ett invalt parti. Högern vågar varken säga bu eller bä.
    Oavsett vad man röstar på så måste man kunna se att demokratin är i fara.
    Det heter ”rösta på det du tror på” inte ”rösta på vad vi säger åt dig”!

    Man behöver inte hålla med om SD’s politik. enklast och det enda rätta sättet att utesluta dom ur politiken är att rösta på något annat.
    Ohly gick ju först 2005 ut med att han avsäger sig kommunismen. är det mer rätt att publicera reklam från någon som hyllar lenin, stalin eller pol pot?

  2. Hanna skriver:

    Jag tror tyvärr att detta endast är till fördel för SD. De får sin uppmärksamhet ändå. SD’s åsikter borde bemötas och argumenteras, jag tror inte det fungerar att tiga ihjäl dem.

  3. DA skriver:

    Den gratispublicitet som AB’s agerande nu ger SD och den ovärderliga martyrstämpel de nu beläggs med skulle kosta hundratusentals om inte ens miljontals kronor i annonspengar.
    AB spelar nu SD rätt i händerna. Självklart skulle man låta SD annonsera som alla andra partier men samtidigt granska och ställa höga krav på dessa annonser.

    Med tanke på att en annons på ca 10*7cm i t.ex Metro kostar runt 10.000kr för en enda publicering kan man ju rätt lätt förstå vad alla dessa stora artiklar som beskriver AB’s agerande skulle vara värt för SD.

    AB har precis gett SD publicitet som motsvarar värden på säkert en halv till en miljon och säkerligen gett dem en direkt väljartillströmning på ytterligare ett par tiondelar.

  4. walium skriver:

    Jag tycker inte att Aftonbladets beslut är särskilt klokt. Vill de verkligen bekämpa Sverigedemokraterna och främlingsfientligheten i samhället så vore det bättre med en serie granskande reportage än en bojkott. Det sista som Sd behöver är ytterligare skäl att framställa sig själva som orättvist angripna martyrer.

  5. Lilla O skriver:

    Vad jag förstår så är det just annonserna som ska bojkottas då de står oemotsagda och dessutom har ett för normaliserat budskap. Däremot ska de publicera granskande reportage. Syftet att Sd inte ska kunna framstå som ett parti vilket som helst är bra, men risken är som flera av er skriver att det blir fel resultat. När Expressen frågade Åkesson om andra frågor än just invandring hade han inte många svar. Förhoppningsvis märks det även i valrörelsen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s