Underbart!

Jag har bara gått omkring på jobbet och njutit den senaste timmen. Jag har tagit en macka med eleverna och snackat lite skit och känt hur härligt det är att få lite sällskap igen.

Nu har jag parkerat mig vid mitt nygamla skrivbord och ska försöka förbereda eftermiddagens möten med elever som kanske ska börja och med föräldrar till en elev som redan går här.

Ska också skriva ut information om ESP från Skolverkets hemsida för att vi senare idag ska kunna börja planera våra e-projekt som vi planerar att starta så snabbt som möjligt. Det visade sig nämligen att kursen vi var på handlade om mycket av det som jag försökt använda i mitt arbete de senaste åren. Tyvärr är lärare inte alltid förändringsbenägna och det märktes även på våra kollegor på gymnasiets andra program. Vi har ganska bra förutsättningar då vårt arbetslag redan är riktigt tajt. Vi har också redan arbetat med de kompetenser som Entreprenöriellt Lärande utgår ifrån. Utan självförtroende, drivkraft, ansvarstagande och motivation kommer eleverna ingenstans. Synen på eleven som en tom behållare som ska fyllas med kunskap är hyfsat förlegad. I arbetslivet uppmuntras inte den passivitet som skolan ibland påtvingar eleverna.

Jag tilltalas också av formativ bedömning som är så mycket mer rättvis än den summativa som tyvärr är vanligare. Processen bedöms, läraren handleder och coachar vilket gör att eleven blir medveten om vad som krävs för att nå den kunskap och även det betyg som han eller hon strävar mot.

Våra elever på IVP behöver en enorm struktur. Det handlar alltså inte om att läraren ska slänga ut en uppgift till eleverna som sedan ska söka egen kunskap. Istället handlar det om att lära dem att ta ansvar genom ett tydligt avgränsat projet som har ett konkret mål och delmål. Under processen lämnas eleven inte själv utan handleds hela tiden för att komma vidare.

Vårt första projekt i IVIK blir att presentera några av de 22 kompetenser som Entreprenörielt Lärande EL utgår ifrån och översätta dessa till elevernas modersmål. Våra elever är vana vid ett annat skolsystem och en annan arbetsmarknad. Här ställs andra krav än de är vana vid och det är av yttersta vikt att de blir medvetna om vad den svenska läroplanen har för innehåll. Förra året gick flera och väntade på ”de stora proven” och de kommer ju aldrig. Vi har inga exams med flervalsfrågor där allt eleven behöver göra är att kryssa i ett svar. Istället gäller det att visa sina kunskaper varje dag i olika situationer.

Detta inlägg publicerades i Skolsnack och märktes , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s