Läckberg bättre än sitt rykte

Fyrvaktaren

Jag har läst alla Camilla Läckbergs böcker och nu även den sjunde. De två senaste har jag dessutom tyckt var riktigt bra. Varför jag läste de andra? Läckbergs böcker är perfekta ”genomkörare” när jag tappar lästempot. Det går alltid snabbt att läsa dem och de ger inget större motstånd, men däremot en ganska trevlig stund. I alla fall denna gång. Läckbergs nya bok Fyrvaktaren är nämligen riktigt trevlig. Inte mycket nytt och inte jättespännande, men just trevligt och faktiskt ganska välskrivet.

Hur har det då gått för Erika, Patrik och de andra? Jo, de har fått tvillingar och mår efter omständigheterna riktigt bra. Värre är det dock för systern Anna och hennes man Dan. Just historien om Erika och Patrik är det som gör att jag återvänder till Läckberg gång på gång. Just den här gången är jag glad att jag gjorde det.

Kanske är det lite för många parallella historier och även om jag tycker om 1800-tals historien om Gråskär tillför den inte handlingen något direkt. Just att alltid ha en del av boken som utspelar sig i en annan tid börjar bli lite väl vanligt och därmed tråkigt. Ingen av historierna i boken är direkt dålig, men de är för många. Mest gillar jag de om Annie och Madeleine, kvinnorna i nutid som inte har det så lätt. Vivianne är också en av de många kvinnorna i boken som på något sätt är utsatt och även om jag gillar henne tillför inte heller hon så mycket till handlingen. Utsatta kvinnor och minst sagt otrevliga män är huvudtemat i boken. Kanske behövs alla parallellhistorier för att bilden ska bli tydlig, men för själva ”deckardelen” behövs de inte. Ibland kanske det är bra med lite ”kill your darlings”.

Trots allt är Fyrvaktaren en riktigt bra bok och jag tror inte att Läckberg gör sina fans besvikna. Man får det man förväntar sig, en mysig och ganska bra historia med spänningsinslag.

Läs vad andra har skrivit om Fyrvaktaren här.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Läckberg bättre än sitt rykte

  1. a-lo skriver:

    Jag tror säkert Läckberg levererar, och hon har ju en stor publik som uppskattar henne. Att hon blivit impopulär hos kritikerna i takt med sina framgångar är ju ett faktum, men nu när jag läser recensioner av hennes böcker även hos ”vanliga” bokbloggare så känns det som det smugit sig in en lite ursäktande ton om man råkar uttrycka sitt gillande (?)

    Jag känner i alla fall själv att det inte är helt kulturellt rumsrent att gilla Läckberg och jag tror det påverkar min uppfattning, även om jag också tycker att det är jätteskönt att läsa henne för att komma tillbaka i god läsform igen.

  2. Lilla O skriver:

    Visst är det inte sällan en ursäktande ton, även hos mig. Det jag egentligen vill ha sagt är att olika sorters litteratur gör sig vid olika tillfällen. Jag som just nu är skittrött fixar inte det mest komplicerade…

  3. Anita skriver:

    Enig i at det blir litt vel mange historier i boka. Jeg har forøvrig skrevet om ”Fyrvaktaren” på min blogg, men jeg vet ikke hvordan jeg lenker dit…

Kommentera

