Tolkningar hit och tolkningar dit

Jag läste Malin Siwes Ledare i DN om kunskapsproblemen i skolan som enligt hennes tolkning skulle avhjälpas om lärarna använde mer katederundervisning. Jag läste den information på Skolverket som hon utgått ifrån och kom inte till samma slutsats. Möjligen står det i publikationerna att klasstorlekar och lärartäthet inte har betydelse, men det verkar för mig vara en tolkning gjord av Siwe. Det som Skolverket säger är att en ökad segregering är en av de största faktorerna och att skolan inte kompenserat mer för de olikheter som finns mellan elevgrupperna. En kompensation torde vara fler vuxna per elev så att den individuella undervisningen kan fungera fullt ut. Katederundervisning kan knappast göra att alla individer lyckas bättre. Att individualisering inte ska vara detsamma som att eleverna ska ta allt ansvar är dock självklart, men min bild av undervisningen i skolan är en annan.

Jag ska läsa publikationerna som jag nu beställt och återkommer därefter med en  mer utförlig analys.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s