Inget nytt under solen

Lyssnar just nu på Jan Björklunds presskonferens om Individuella Programmets vara eller inte vara som finns här. Han ska lägga ner, men det nya han förslår finns redan. I alla fall hos oss och på de individuella program jag känner till.

Problemet med att IV består av heterogen samling elever. Både motiverade och inte motiverade, de som har många poäng att ta och de som bara saknar ett ämne, elever med enorm social problematik,  samt invandrarelever som kan vara av alla sorter. Inget nytt där heller. Redan nu skräddarsys utbildningen efter deras behov. Vi har elever som läser fem dagar i veckan och studerar i högt tempo, vi har grupper som har praktik några dagar varje vecka, de som läser PRIV och därmed vissa

Dåliga resultat helt klart. Att bara 13,5% av eleverna blir behöriga fem år efter IV är en katastrof. Helt klart. Men vad är det han säger? Fem år betyder att man kan gå två år på IV och sedan följa normalt studietempo. Visst det fungerar för vissa, men långt ifrån för alla, vilket syns på statistiken. Men de andra då som går till Folkhögskolor, yrkes-SFI och andra alternativa vägar. Var finns de i statistiken. Varje år får några av våra elever jobb där de tidigare praktiserat, men gymnasiebehöriga blir de inte. Dessa ungdomar som inte klarar behörighet och kanske aldrig kommer att gå gymnasiet kommer att finnas även om du tar bort det Individuella Programmet. Att 44% hoppar av är kanske det som oroar mig mest. Björklund säger dock själv att det är orimligt att tro att alla kommer att gå ett nationellt program och visst är det så.

En annan sak som jag tycker är bra, men som jag inte tror att Björklund riktigt tänkt över är att eleverna nu måste ha godkänt i fler ämnen än de nuvarande tre. Åtta för yrkesprogram och tolv för studieinriktade program, eller rättare sagt 3+5 och 3+9, då kraven på behörighet i de nuvarande kärnämnena kvarstår. Detta är ett bra förslag, men kommer troligen att generera fler obehöriga elever som då ska inkluderas i det som inte längre får kallas IV, men som egentligen är samma sak.  Helt klart är det dock så att man inte har tillräckliga kunskaper för gymnasiestudier om man har 30 poäng. Bra också med riktad behörighet.

Björklund föreslår att IV ersätts med fem alternativ:  preparandutbildning, programinriktat individuellt val, yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion.

Jag kanske är lite hemmablind, men jag känner inte att detta är något nytt. Vi har redan dessa inriktningar och placerar eleverna i olika grupper efter två introduktionsveckor då vi har diagnoser, intervjuer och på annat sätt lär känna eleverna och deras behov. Nu kanske det inte fungerar så överallt. När Skolverket var här på inspektion menade de att vi var ett av de bästa IV de sett. Gott så.

Vi har inte heller några behöriga elever, möjligen trillar några få in under året. Däremot finns ett helt gäng avhoppare från nationella program som ställer till en del problem. Dessa elever ska inte vara på Individuella Programmet, där han Björklund helt rätt. Där jag arbetar har respektive program fått ta över ansvaret, vilket jag tycker är helt rätt. Avhoppare kommer alltid att finnas och det måste hanteras.

Fem särskilda program kallar Björklund det. Betyder det att alla inte ska gå vidare till ett nationellt program. Det verkar så. Han har två målbilder, nationellt program eller yrken. Precis som idag, men kanske med bättre program och därmed chans att läsa karaktärsämnen. Yrkesintroduktion är något som vi har i ganska stor utsträckning redan nu.

Preparandeutbildning på grundskolan eller gymnasiet vilket kommunen får bestämma. Man får inte konkurenskomplettera. Svårigheten med denna inriktning kan vara att erbjuda alla ämnen, vilket kan betyda att fler lärare måste anställas och utbildningen individualiseras ännu mer dvs mindre grupper. Alltså en trolig kostnadsökning.

PRIV finns redan, vilket är bra. Vi har det mot yrkesprogram, men för våra IVIK-elever finns nu en möjlighet att gå PRIV-NV och den hoppas jag inte tas bort, vilket det tyvärr låter som.

Rätt att de behöriga eleverna försvinner alltså. Vi ska inte lägga resurser på dem då det finns mycket annat. Men som sagt, att förslaget i helhet skulle vara något nytt eller revolutionerande håller jag inte med om  och att detta skulle vara ett sätt för regeringen att sätta ner foten är knappast sant. Lite gulligt att Björklund säger att de skapar ett nytt program som heter ”Språkintroduktion” då IVIK som är precis samma sak har funnits i ett antal.

Ja, ja inte mycket nytt men inte heller dåligt. Möjligen ännu dyrare än idag. Bara att hoppas att vår kommun väljer att lägga all verksamhet på gymnasiet.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Inget nytt under solen

  1. Eva C skriver:

    Så skönt – då är det inte bara jag som letar efter det nya i detta storslagna! På ett bra IV, vilket väldigt många är, finns ju allt detta redan. Har månne vår käre minister haft kontakt med levande livet o frågat folk i verksamheten? Att visa med statistik är lurigt, tänk vad bra det nya ser ut! Med ett penndrag försvann ju alla tusentals avhoppare och så blev IV inte längre det största programmet. Att inte gå gymnasieskolan är det ett misslyckande? Blir det inte först ett misslyckande när det inte finns alternativ? Värna om våra folkhögskolor, bevara komvux.

  2. Lilla O skriver:

    Håller med dig Eva, på vilket sätt blir det färre elever som behöver detta alternativa program som ju även IV är. Ett nytt namn trollar inte bort eleverna och Björklund säger själv att det blir fler då behörighetskraven till gymnasiet höjs. Just det där med 13,5% som når gymnasiebehörighet skulle jag också vilja titta närmare på och de 44% som hoppar av. Jag känner inte igen de siffrorna. Visst har vi avhopp, men inte så många. Troligt är det så att han räknar med även de elever som slutar grundskolan utan behörighet och sedan erbjuds IV men avstår. Det finns en hel del ”sådana” i andra åtgärder i kommunen, men om vi på IV inte ens sett dem kan vi knappast klandras. Eller? Björklund och verklighetsbeskrivning hör sällan ihop, men visst är han bra på slagkraftiga rubriker. ”Individuella Programmet läggs ner” läser man inte mer än så blir informationen väldigt felaktig.

  3. Hej LillaO!

    Tänk att jag hoppades att du skulle skriva just detta. Jag har funderat lite över IV-förändringarna och trots att jag inte jobbar i gymnasieskolan så känner jag en del som gör det och det ”nya” som Björklund beskriver känns inte alls nytt.

    Jag kan tänka mig att det i små kommuner, som redan haft svårt att gruppera/individualisera IV-undervisningen, blir ännu svårare nu. Hur ska de göra? Slå ihop sig med andra kommuner för att centralisera?

    Det är också intressant att Björklund dagarna efter Skolverkets ”rapport” säger att man får ta risken att eleverna stigmatiseras (just alla smågrupper, nivågrupperingar och andra indelningar har ju kritiserats av Skolverket) för att man ska kunna möta elevernas behov.

    Det känns lite krystat alltihop.

  4. Lilla O skriver:

    Kopplingen till rapporten har jag faktiskt inte reflekterat över, men visst har du rätt i att den finns. Tycker mest att det är lite tråkigt att Björklund återigen visar prov på dålig koll. Har ingen varit ute i verksamheterna och sett hur det ser ut?

  5. Ping: Skärpta krav « Christermagister

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s