Nobelalfabetet M

m

Veckans bokstav hos Lyran är passande nog M, men jag tänker ändå inte ha med Herta Müller på listan. Den största besvikelsen har dock lagt sig och jag ger Hjärtdjur en chans till. Den är just nu på väg från Bokus till mig.

Alltså, en nobelpristagare eller en bok av någon som fått priset, samt en författare som borde belönas med priset eller en bok av densamma:

1. Naguib Mahfouz från Egypten fick priset 1988 och tillhör kategorin ”författare jag absolut måste, borde och vill läsa något av så fort rätt tillfälle infinner sig”. Han är dock inte ensam på listan, men i december åker vi till Egypten och det är väl ett tillfälle så gott som något?! Hans Midaqq-gränden har ganska nyss kommit i en nyöversättning och kanske kunde vara något.

2. Någon som borde få priset är Märta Tikkanen som bland annat skrivit fantastiska Århundradets Kärlekssaga. Det var dock ett tag sedan hon gav ut någonting. Läste om Två i DN som kom ut 2004. Tikkanen skriver om en omöjlig och inte alltid så vacker kärlek. Hon ger en röst åt de utsatta kvinnorna som vill men inte förmår lämna en man som super.

Hennes Män kan inte våldtas var mycket provocerande när den kom:

”Genom att ha en kvinnlig infallsvinkel hade jag provocerat det etablerade Finland. Jag hade utmanat sans och vett, regler och anständighet. Women´s Lib och Grupp 8 var vid den tiden nästan okända i Finland, för de första kvinnogrupperna hade precis kommit i gång. Med min bok hade jag ifrågasatt patriarkatet, våldsammare och synligare, än någon dittills hade gjort”.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nobelalfabetet M

  1. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – patriarkatet är ett ”rent h-e” för alla – som jag ser det i vart fall.

    I o f s så kan jag ha fel i det – men det tror jag ej alls själv på. Josef 8)

  2. Lyran skriver:

    Tikkanen har jag inte läst, men det ska jag väl hinna göra någon gång.

Kommentera

