Deckarkungen gör det igen

Dödens viskningar

Någonstans i mitten av Dödens viskningar var jag ett ögonblick rädd för att Simon Beckett skulle göra som andra deckarförfattare och börja upprepa sig själv. Min rädsla var obefogad. Simon Beckett har gjort det igen. Han har skrivit en riktigt, riktigt bra historia som är ungefär hur läsvärd som helst. Jag har tidigare skrivit om Dödens Kemi och Skrivet i eld och det är helt klart att Simon Beckett vid det här laget är en riktig deckarkung. Jag vill definitivt läsa mer!

I denna tredje bok om David Hunter befinner han sig i Tennessee på en likfarm, ett utomhuslaboratorium där rättsantropologer använder riktiga människolik för att undersöka förruttnelsens olika stadier. Redan efter ett par sidor står det klart att Jenny är historia och att David själv råkat ut för något hemskt. Tiden i USA hos sin gamle vän och lärare Tom Lieberman blir därför en slags flykt från London, men också en resa tillbaka till sitt yrke. Ett yrke som han själv ifrågasatt ett antal gånger och försökt fly ifrån.

Under den första veckan av besöket hittas ett lik i en stuga och trots att David egentligen har något arbetstillstånd följer han med Tom dit. Inne i stugan är det varmt som en bastu och mannen därinne har varit död i flera dagar. Det är en orgie i insekter och förruttnelse: ”Jag kunde inte slita blicken från offrets mage och hur maskarna sjöd och kokade i den sprängda buken och fick huden att röra sig som om offret forfarande levde.”

Ganska snart inser David och Tom att någonting inte stämmer. Stugan har varit uthyrd i mindre än en vecka, men förruttnelsen har gått så långt att offret måste har varit död längre. Samtidigt tyder allt på att han dödats i stugan då det finns blod överallt.

Dödens viskningar är ingen bok för äckelmagade eller lättskrämda läsare. Den är riktigt obehaglig och hemsk. Ibland så spännande att jag inte kan sluta läsa, men ibland så obehaglig att jag faktiskt tvingas ta en paus. Jakten på en synnerligen grym seriemördare är både spännande och välskriven. Det var längesedan jag läste en så bra bok i genren. Läs den genast!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Deckarkungen gör det igen

  1. Maria skriver:

    Åh, vad roligt att du tyckte om den – mycket bra recension. Nu ser jag ännu mer fram emot denna vecka då jag får hem boken. Kommer förmodligen inte att kunna lägga den ifrån mig… som hans två tidigare.

  2. Fru E skriver:

    Mm. Jag har höga förväntningar på denna författare! Jag fick hans första av min hemliga bokvän, men ska vänta och läsa den när jag ska resa bort över jul. Bra att ha något att se fram emot!

Kommentera

