Jag älskar utvecklingssamtal

Det kanske låter konstigt, men det gör jag faktiskt. Och detta trots att jag så sent som förra veckan fick en rejäl utskällning på arabiska, som översattes av en ganska ny och mycket nervös tolk. Det är okej. Oroliga föräldrar kan bli lite arga ibland och då är det oftast bäst att låta dem härja färdigt innan man fortsätter mötet. Jag kan ta det. De behöver få känna sig sedda och lyssnade på och därefter kan de vara beredda att lyssna lite själva också. Ett utvecklingssamtal ska inte handla om att läraren ska berätta hur det är utan att eleven, föräldrarna och lärarna (vi har sällan samtal ensam) ska kunna samtala kring elevens skolgång. En öppenhet i samtalet kan säkert förhindra en hel del missförstånd som lätt kan uppkomma om det som gnager itne får ventileras.

Nu är det inte detta att bli utskälld jag älskar med utvecklingssamtal, utan just möjligheten att sitta ner med en elev i lugn och ro och hinna prata igenom skolsituationen.  Speciellt de elever som talar väldigt lite svenska kan berätta så mycket mer när det finns en tolk. Det är fantastiskt att höra deras ström av ord och det självförtroende de lyser av när de kan uttrycka sig obehindrat.

Att hinna se individen och inte bara grupperna av elever, som Christer skriver. De jag träffar är ”bråkstakarna”, ”problembarnen”, ”skolvägrarna” ”de tysta”, ”de annorlunda”  och ”invandrarna” De bär med sig sina egna problem och för många av dem har skolan varit en riktigt kass tid. I alla fall sedan år 6 eller 7 sådär. Mobbade? Kanske, men mest missförstådda och missanpassade. Den som inte mår bra visar det på något sätt. Ibland genom att bli utåtagerande och ibland genom att vända sig inåt.

Aftonbladet skriver om lärare som mobbar och citerar bland annat ett av mina tidigare inlägg. I debatten får man dock inte glömma bort att lärare även kan var fantastiskt viktiga i elevernas liv. Livsavgörande till och med. Läs artikeln om maskrosbarnet Therése i Skolvärlden och se den som en påminnelse om att det finns alla sorters lärare. Alla lärare är inte hemska och bittra mobbare, men i de fall det förekommer ska det självklart förhindras.

Något som kanske är ännu viktigare att komma ihåg är att det finns allt för många stressade och utarbetade lärare idag som tyvärr varken har tid eller möjlighet att se individen. Mer pengar till skolan kommer inte att lösa alla problem, men besparingar gör det knappast bättre. Inte att lägga på lärare fler arbetsuppgifter heller.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s