Vilken fullständig smörja

Bara vanligt vatten

Jag läste ut Kajsa Ingemarssons Bara vanligt vatten igår. Jag vet inte riktigt varför jag gjorde det då det är en riktigt dålig bok. Nu är det inte så att jag har något emot Kajsa Ingemarsson. Jag tyckte om hennes första böcker, men med Små citroner gula började det gå utför och Lyckans hjul var ingen höjdare.

Bara vanligt vatten handlar om författaren Stella Friberg som håller på att skriva sin tionde och sista bok om Franciska Falke, en provatdetektiv i 1800-talets Stockholm. Just avsnitten som innehåller utdrag ur boken är pinsamt dåliga och dessutom totalt oviktiga för handlingen. Jag vet inte om Ingemarsson försöker ironisera över deckargenren eller om hon helt enkelt tycker att detta är ett spännande grepp. Jag hade gärna varit utan dem helt klart.

När Stella Friberg håller på att skriva upptäcker hon en vattenläcka i badrummet, bara vanligt vatten alltså och just det här vattnet spelar en avgörande roll i handlingen. För att få ordning på lägenheten behöver Stella anlita hantverkare och då kommer Johnny in i hennes liv. Johnny, självklart heter han Johnny. Detta är bara en av alla klichéer och stereotyper som Bara vanligt vatten är fylld av.

Jag har väldigt svårt att uppskatta Ingemarssons orgie i märkeskläder, skor och smink. Jag orkar knappt läsa och till slut skummar jag bara snabbt igenom boken för att jag trots allt faktiskt blivit lite engagerad i Stella Friberg. Egentligen är det ingen dålig historia. Trots alla klichéer skulle det här ha kunnat bli en ganska underhållande bok. Stella är nämligen inte helt platt, trots att de flesta av karaktärerna runt henne stannar där. Egentligen skulle också kritiken av kvällspressens jakt på smaskiga historier och bilden av förlagsvärlden varit ganska intressant om det inte vore så att historien blev så sliskig och ytlig. Jag håller med Bokhoran Johanna L som skriver att: ”Förutsättningarna finns där, men ändå blir det inte någon wow-effekt.”

Jag tyckte inte om Bara vanligt vatten som är en både tråkig och oengagerande historia. Det är synd. Stella hade förtjänat något bättre och Kajsa också för den delen.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vilken fullständig smörja

  1. Paperback Lover skriver:

    Jag har faktiskt inte hört nåt bra alls om någon av hennes relations-böcker trots att de har sålt relativt bra ändå…väl? Men jag har faktiskt läst en av henne som jag tyckte var helt ok, Den ryske vännen, som utspelar sig i ”maktens korridorer” och som handlar om diplomati och spioneri. Stundtals riktigt spännande.

  2. Kinga skriver:

    Hej!
    Först av allt vill jag bara säga ärligt, att:
    Ja, detta är en reklam-kommentar, och ifall jag på något sätt gjort dig arg på grund av det, så ber jag om ursäkt!

    Vi har nämligen en tävling i vår blogg, där man kan vinna ett presentkort från http://www.solentro.se på 500kr i 5 veckor.
    Varje vecka drar vi en ny vinnare! Solentro är en hemsida där man kan göra sin egen bok!
    Vi går genom listan på ‘Litteraturbloggar’ via ‘Bloglovin’. Därför får du som litteraturblogg denna lilla reklam från oss!

    Vi driver en twilightblogg, och om du gillar böckerna är det ju superkul, men denna tävling är bredare än så!
    vi vill nå ut till andra läsare, blivande författare eller poeter! Författande är det som drivit oss till att starta denna bloggen, och tack vare böckerna hade inte vi varit något.
    Så denna tävling är ett stort tack till alla läsare, där vi kan ge tillbaka och kanske upptäcka en ny blivande bestseller?

    Tävlingen hittar du här:
    http://www.thetwilightsaga.se/gor-en-egen-bok/

    Ha en trevlig helg :D:D:D

    mvh Kinga Dukaj
    Admin och designansvarig på
    http://www.thetwilightsaga.se/

  3. Ping: Vilken fullständig smörja « enligt O

Kommentera

