Faktiskt en riktigt bra bok

Fånge i tiden

Jag fick Fånge i tiden av Eric Brown som recensionsexemplar och kände mig därför tvingad att läsa den trots att den verkade riktigt tråkig. Ett par som reser framåt i tiden är knappast min grej. Trodde jag, men jag hade fel. Det här är en riktigt spännande och tänkvärd historia om Al och Jenny som ska ut och campa. De cyklas bort från staden och plötsligt händer något konstigt. Heden de cyklar över ser helt annorlunda ut och en lång rad av militärfordon färdas på vägen. De är alla prydda med en Union Jack med ett hakkors på.

Året är 2055 och armén försöker krossa de sista terroristerna i Yorkshire. Terrorister som vill motarbeta den nazistiska regeringen som lyckats utrota alla som inte har brittiskt ursprung. Al som är asiat sticker minst sagt ut.

”I vår egen tid, 2005, var staden full av alla sorters människor: svarta och vita och gula och alla färger däremellan. Nu såg jag bara vita ansikten och de stirrade på mig allihop.”

Tiden i framtiden blir minst sagt äventyrsfylld och det är riktigt spännande att läsa om vad som händer Al och Jenny och vad som har hänt med Storbritannien. Fånge i tiden är en både läsvärd och lättläst ungdomsbok som troligen passar på högstadiet eller för elever som mina som inte kan så mycket svenska. Jag kommer definitivt tipsa mina elever om den!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

