Kursplaneutkast SO Historia

Jag tycker fortfarande att det borde finnas en gemensam kursplan i SO. Med det sagt ska jag som vanligt säga att jag är kluven till den nya mer detaljerade kursplanen. Detaljer och tydlighet kan vara bra och om eleverna kan allt de ska kunna i år 3 och 6 kommer det att vara lätt att underisa eleverna i år 7-9. Jag är dock tveksam till att trycka in hela världshistorien på tre år. Det går kanske att göra en snabb sammanfattning av den tidigare historia med fokus på viktiga historiska epoker, något som det trycks mycket på i betygskriterierna men till vilken nytta. Det finns ingenting som säger att eleverna lär sig mer för att allt trycks in i undervisningen. Det är inte det som tas upp som räknas utan det som eleverna verkligen lär sig.

”Undervisningen i ämnet historia syftar till att utveckla elevens historiemedvetande. Kunskaper om det förflutna och om hur historisk kunskap kan skapas samt hur den kan användas i olika sammanhang ligger till grund för ett utvecklat historiemedvetande. Elevens tankar om och erfarenheter av historia utgör en av undervisningens utgångspunkter.”

Det här är klockrent. Historia är riktigt viktigt och den inledande texten om ämnets syfte är riktigt bra. Tyvärr blir det lite motsägelsefullt att däerefter rada upp allt ska ska tas upp och tryckas in i ungarna. Jag gillar fokuset i år 1-3, men därefter finns det stor risk att historieämnet bara blir ett faktaspäckat och tungt ämne.

Istället skulle jag vilja se ett avsnitt liknande det i svenskans under remissperiod 1 som talar om strategier för inlärning. Nu togs istället dessa strategier bort i svenskans kursplan. Jag förstår inte riktigt varför.

Den som gapar efter mycket brukar man säga och kursplaneutkasten inte bara i historia utan även i geografi och svenska gapar efter lite väl mycket. Risken blir att läraren fortfarande måste göra ett urval och att undervisningen blir långt ifrån likvärdig. På skolverkets hemsida efterfrågar många betygsmatriser och det vore definitivt väldigt bra om sådana kunde göras centralt. Nu är det återigen upp till varje lärare att tolka de luddiga betygskriterierna och skapa egna matriser.

Här finns utkastet till ny kursplan i historia. Här finns den nuvarande kursplanen.

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s