Bokstaven D

Det var länge sedan jag skrev om en bokstav i Malins A-Ö utmaning. Hoppas att den får en fortsättning när hon slipper läraryrkets plågor! Dags för bokstaven A som var den elfte bokstaven i utmaningen, utan en söt bokstavsbild tyvärr:

Författare: Roddy Doyle är en av mina favoriter, som ni som läser bloggen ofta säkert har märkt. Vad är det då som gör honom så bra? Han kan konsten att skriva både hysteriskt roligt och riktigt hemskt samtidigt. I en av de bästa böckerna The woman who walked into doors skildrar han en misshandlad kvinna med både allvar och humor. Språket är fantastiskt, mycket irländskt talspråk och ibland läser jag högt för mig själv för att verkligen njuta av mustigheten.

Bok: När någon ber mig nämna den bok som är min favoritbok säger jag alltid Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Den berörde mig väldigt när jag läste den, men jag har inte vågat läsa om den på många år. Tänk om den förlorat sin magi?!

Litterär karaktär: Dicey i böckerna om syskonen Tillerman som i Den långa vägen hem blir lämnade av sin mamma och tar sig på egen hand hem till sin mormor som de aldrig träffat. Dicey är äldst och en riktigt modig och annorlunda tjej. Jag älskade Cynthia Voigts böcker när jag var yngre!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bokstaven D

  1. Lyran skriver:

    Den allvarsamma eken har inte förlorat sin magi, jag läst om den nyligen och älskar den snarare mer. Just den boken av Doyle har jag nyligen köpt på rea 😀

Kommentera

