Någonstans brister resonemanget

Företrädarna för lärarfacken påpekar i en replik att det finns flera förhastade slutsatser i både SKL:s och ekonomtrions antaganden Självklart ska vi fokusera på att höja nivån och självklart är lösningen inte att bara tillföra resurser, utan som de fackliga företrädarna påpekar ”Det handlar självklart om rätt resurser till rätt elev i rätt tid”. Vad som är rätt resurser för en elev är ingenting som lärare inte har kunskap om, men inte sällan kan man skrika sig hes utan att adekvata åtgärder sätts in. Istället skjuts åtgärdet ständigt upp och sedan får jag och mina kollegor ökat elevantal på Individuella Programmet. Ansvaret för detta bär inte lärarna, utan de politiker som inte är beredda att satsa rätt resurser till rätt elev i rätt tid.

Varje elev behöver tid med lärare. De behöver bli sedda och de behöver få hjälp och stöd för att utvecklas och utmanas på sin nivå. Mer lärartid för eleverna torde betyda att elevgrupperna måste minska, alternativt att fler lärare behöver anställas, inte att de lärare som arbetar nu ska undervisa fler elever fler timmar i veckan. Det gynnar varken elever eller lärare, utan är endast en ekonomisk åtgärd. Att påstå annat är bara ett försök till bortförklaringar. Sedan kan ekonomer vända och vrida på statistik bäst de vill.

 

Jag har skrivit mer om debatten här,  här, här och här.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Någonstans brister resonemanget

  1. Per Hoffman skriver:

    Jag håller med dig, Lilla o!
    Dessa försök till bortförklaringar sänker egentligen debatten. Tänk om vi kunde diskutera kvalitet på de premisser som en (nästan) enad lärarkår erkänner.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s