Nobelalfabetet C

c

I Lyrans Nobelalfabet presenteras en Nobelpristagare och en författare som ännu inte fått priset, men är väl värd det. Denna vecka handlar det för min del om två afrikanska författare på C.

John Maxwell Coetzee fick Nobelpriset 2003 för att han ”i talrika förklädnader framställer utanförskapets överrumplande delaktighet”. Jag hade läst Onåd strax innan och blev mycket berörd av den. För första gången kunde jag verkligen ropa ”Äntligen”. Coetzee föddes i Kapstaden, men bor nu i Australien. Han verkar vara en väldigt tillbakadragen man som sällan ger intervjuer. Tyvärr har jag inte kommit mig för att läsa fler böcker av Coetzee. Köpte Pojkår och började läsa den, men var rätt trött på barndomsskildringar just då och läste aldrig ut den. Vad är lästvärt av honom?

Chimamanda Ngozi Adichie har till och med fått mig att uppskatta noveller. Hennes bok En halv gul sol om kriget i Biafra är helt fantastisk och novellerna i The thing around your neck ger en mångfacetterad bild av Nigeria både idag och för länge sedan. Hon debuterade 2003 med Purple Hibiscus som jag ännu inte läst.  Trots att Adichie är ung (född 1977) har hennes debutbok varit med på korta listan för Orange Prize for Fiction 2004 och 2007 fick hon priset för Half a yellow sun. Hon har också fått en hel drös andra priser, men inte Nobelpriset och det är väl inte troligt att hon får det än på många år. Jag vill dock ändå nominera henne då hon är en ovanligt insiktsfull författare.

”För att hon på ett engagerat sätt gett en röst åt människor som världen aldrig lyssnat på och dessutom en inblick i Nigerias svåra historia.”

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nobelalfabetet C

  1. Lyran skriver:

    Jag har äntligen börjat läsa En halv gul sol, och tycker oerhört mycket om den. Dessutom var det ett plus att läsa den tillsammans med Allt går sönder eftersom båda handlar om Igbo-folket.

  2. Marita skriver:

    Jag gillar Coetzee och har läst flera böcker.

Kommentera

