Det här med läsning

Jag älskar att läsa. Jag har alltid älskat att läsa. Det går inte en dag utan att jag läser en bok. Jag gör det inte för att jag måste utan för att jag vill. Mina elever har inte direkt samma inställning.

Veckans text på vår klassblogg handlar om läsning och förhållandet till läsning.  Alla tycker att det är jobbigt. Det tar lång tid att läsa en bok, det är väldigt många ord de inte förstår och de orkar helt enkelt inte engagera sig. Få är dessutom vana vid att läsa ens på sitt eget språk och på ett språk de lärt sig något eller några få år blir det knappast en njutning utan ett jobbigt tvång.

Jag funderade kring läsglädje i ett annat inlägg och läste i dag det med ett igenkännande leende. Jag skrev att jag var rädd att bli för överentusiastisk och det är precis den rädslan jag brottas med nu.

Jag tror på läsning som nyckeln till ett bättre språk. Men film då? kommer det blixtsnabbt från eleverna. Det är ju så mycket enklare och man hör uttalet. Absolut, men film ger färdiga bilder som böcker tvingar oss att komma på själva.

Så, hur ska en boktokig lärare få de läsovana och läsovilliga eleverna att läsa? Tvinga dem? Jag föredrar att säga att jag lurar dem, men det är väl egentligen lika illa. Har läst ett antal lättlästa böcker idag och gjort uppgifter till dem. Nästa projekt blir att de ska läsa samma bok i en grupp bestående av 3-4 personer. Kanske kan en gemensam läsupplevelse väcka lite läsglädje. Kanske blir det lite mer som film då?

Måste man läsa? Kanske inte, men jag tror att det blir lättare att lyckas på gymnasiet och senare på universitetet om man har ett välutvecklat och varierat språk. Dessutom vill jag att mina elever ska upptäcka den värld som jag älskar. När de slipper mig får de gärna sluta läsa, men nu ser jag det som min utmaning att se till att de inte vill sluta när den dagen kommer.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det här med läsning

  1. Paperback Lover skriver:

    Jag vet inte hur gamla dina elever är (det har du säkert skrivit ett antal ggr och jag har inte varit uppmärksam), men tror du kanske att det skulle funka med högläsning? Då får de åtminstone märka av en av alla underbara fördelar med läsning (som ger film en rak höger) nämligen den att fantisin kan ge en så härliga upplevelser. Om de får känna att deras egen fantasi ger utseende och miljö till de karaktärer och platser som läsaren berättar om, kanske de kan förstå tjusningen av att läsa.
    Och det måste inte gå undan. Det ska inte vara ett självändamål att det ska gå fort att läsa. Då missar man ju hela poängen. Men det är kanske det som är svårast för eleverna också, de gillar inte långsamma saker.

  2. Tror du inte att det också skulle kunna fungera med omvänd psykologi? Jag vikarierade som svensklärare i en niondeklass ett par veckor och just i den åldern kändes det som ett grepp som verkligen fungerade. Jag sa (lite dramatiskt) ungefär att ”ja, jag vet inte om ni skulle våga läsa den här boken, den kanske är för spännande för er… nja, jag lägger den åt sidan så länge.” De kastade sig över den. Jag använde det i och för sig när de skulle läsa en specifik bok som jag på förhand trodde att de inte skulle vilja läsa, så jag vet inte om det fungerar på läsning i sig. Man kanske också kan tycka att det är att ”luras”, men mina elever tyckte väldigt mycket om boken när de väl läste den. (Nu minns jag inte vilken det var bara för det…)

    Jag hoppas de upptäcker tjusningen med att läsa, det är ju ändå bland det bästa som finns!

    • Lilla O skriver:

      Körde det med En komikers uppväxt en gång, sa att den kanske var för svår och det fungerade. Nu är det svårare då de har så knagglig svenska och upplever att det tar enormt mycket kraft och energi att läsa. Idag läste vi en text av Petter om läsning diskuterade utifrån den. Om att det handlar om träning, läser man ofta går det lättare.

      Långsamt, långsamt hoppas jag ”lura” dem, men jag vill helst att allt ska ske med en gång!

Kommentera

