Kan du svenska nu?

Bloggtemat hos Mymlan är språk. Mina dagar är fyllda av språk då alla mina elever är mer eller mindre nyanlända i Sverige och kämpar med att lära sig vårt språk. Vissa dagar går det lätt och det känns som en helt rimlig uppgift. Andra dagar  bryter elever ihop i total frustration. Hur ska de lyckas lära sig det nya, helt omöjliga språket?

Jag försöker sätta mig in i hur det är att gå i skolan hela dagarna och knappt förstå ett ord som sägs.  När vi tar emot nya elever är det rakt in i verkligheten som gäller. En timme tolk och sedan kör vi. De senaste eleverna började för två veckor sedan. De talar samma språk, men endast en av dem talar lite engelska. Svenska? Jo de kan presentera sig och tala om att de mår bra. Mest säger de ”jag förstår inte”.

Hur gör vi då? Ibland pratar vi på våra respektive modersmål med varandra för att det inte ska bli pinsamt tyst. I kombination med kroppsspråk funkar det riktigt bra. Vi bläddrar en massa i ordböcker och vi skrattar massor. Det är frustrerande för eleverna när de inte kan göra sig förstådda, men vi brukar lösa det mesta till slut.

Med de elever som varit här i två månader accepterar jag bara svenska. Nej, riktigt så hård är jag inte, men faktum är att vi gemensamt kan komma fram till det mesta. Det handlar om att våga, att lyssna och att ha tålamod. Ibland krävs en kedja av översättningar. Någon förstår engelska och jag kan då förklara för dem. Från engelska till arabiska till kurdiska till persiska och snart sprids ett ”aahhh” i gruppen. Då hoppas jag bara att det som till slut kommer fram till den sista personen har någon likhet med det jag sagt från början. Man hinner inte mycket varje lektion, men sakta, sakta går det framåt.

Jag har börjat bygga upp mitt ordförråd på arabiska och kan ibland flika in en miniöversättning. För varje ord jag lär mig på elevernas språk visar jag dem att jag är intresserad av att hjälpa dem. Jag kan i alla fall hälsa på alla språk och säga några få ord som tack, hej då, rast, svårt och annat som kan vara användbart. Jag lider tyvärr av språklig teflonhjärna så här på gamla dar och är grymt glad att det inte är jag som behövt börja om i ett annat land.

Förvånansvärt snabbt får eleverna ett ytflyt och efter några månader börjar vi kunna prata på riktigt. Jag är lite fascinerad över hur mycket vi vet om varandra utan att ha kunnat prata, men visst blir det lättare när språket utvecklas. Samtidigt blir det svårare i takt med att kraven höjs. Ytflyt i all ära, men för att klara en utbildning på ett nytt språk krävs en djupare kunskap. Eleverna får lära om i alla ämnen. De kanske är grymma på matte, men helt plötsligt sätter läsuppgifter käppar i hjulet för dem. I ämnen som samhällskunskap och geografi är ännu svårare att översätta kunskaper.

Språket är nyckeln till allt och ibland känner eleverna att de står inför en omöjlig uppgift. De ska inte bara kunna tala bra utan också skriva. Dessutom ställer vi i svenska skolan höga krav på att eleverna ska kunna skriva fritt, analysera och argumentera och annat som är nytt för många som kommer från ett skolsystem där utantillkunskaper premieras. Att lära sig saker utantill och skriva exakt så på proven ger inga höga betyg här. Tvärtom ifrågasätter lärarna då elevernas förståelse och uppmanar att de ska ”skriva med egna ord och visa tydligt att de har förstått”. Det räcker alltså inte att lära sig språket, man måste också lära sig hur det ska användas.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kan du svenska nu?

  1. Bea skriver:

    Låter svårt men spännande! Det måste vara härligt att få uppleva genombrotten i all frustration i det jag brukar kalla att gå in i språkväggen. När man till en början blir oerhört glad och stolt över att göra sig förstådd, men sedan inser hur begränsad man är som person genom att inte kunna argumentera, kommentera spontant eller skämta. Jag förstår att spåket då kan kännas som en fiende.

Kommentera

