Allvarligt talat

Ekonomer gör pedagogisk utredning och menar att det ska gynna eleverna att lärarna tillbringar 27,5 timmar i veckan med eleverna. För- och efterarbete ska minimeras och istället ska arbetsmaterialet standardiseras.

Detta kallar de ”ett smartare arbetssätt”.

Möjligen skulle det vara så om alla klasser och dessutom alla individer i dessa klasser hade exakt samma behov.

Jag har små undervisningsgrupper, men ofta olika undervisningsmaterial för de flesta elever. Troligen därför det kallas Individuella Programmet. Någon annan lösning kan jag inte se om syftet är att eleverna ska må bra och utvecklas på sin nivå.

Men handlar det om ekonomi är det definitivt ”ett smartare arbetssätt”.

Skrattretande när människor som helt klart inte har en aning om vad pedagogik är ska komma med smarta lösningar. Visst, köp in lite kopieringsmaterial så kör vi. Det är möjligen ”latsmart” men har ingenting med undervisningskvalitet att göra.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s