Tematrio – Astrid

temaastrid

Veckans tematrio hos Lyran handlar om Astrid Lindgren och hennes figurer. Mina barn är lite små, men börjar så smått stiga in i Astrid Lindgrens värld. Än så länge är det bara Pippi óch Sjörövarna på film som gäller och musiken såklart. Storebror älskade Fattig bonddräng så mycket att vi till och med sjöng den på Lillebrors namngivning.

Berätta om tre böcker/serier/figurer/filmer ur Astrid Lindgrens värld som ni tycker extra mycket om.

1. Min absoluta favorit är Lotta på Bråkmakargatan som är så fantastiskt envis och självsäker. Jag känner mig fortfarande som henne och vill att mina barn ska vara det så länge det bara går. Hoppas bara att de inte klipper sönder kläder som jag gjorde.

2. Skalle-Per är också en riktig favorit. En så klok gammal man som utstrålar kärlek och omtanke. Fantastiskt spelad av Allan Edwall på film. Alla hans roller är förresten fantastiska!

3. Peter och Petra var min älsklingsberättelse när jag var liten. Jag drömde om att hitta små vänner i parken eller skogen.

Kommer också ihåg en annan favoritberättelse om en flicka som sår ett frö och det växer upp en levande docka ur jorden. Har glömt vad den heter. Någon som vet?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tematrio – Astrid

  1. Morrica skriver:

    Allrakäraste syster heter den, en saga så sorglig som bara Astrid vågade skriva dem.

  2. Vixxtoria skriver:

    Morrica: Nej, sagan om flickan som sår ett frö och får en docka heter Mirabell. Men Allrakäraste syster är en fantastisk och underbar saga den också!

    Lilla O: Åh, så roligt att du gillar Lotta på Bråkmakargatan. Jag tycker du verkar mycket lik henne 😉 Peter och Petra tyckte jag också var väldigt trevlig när jag var liten; hur de åkte skridskor där i parken om kvällen. Men jag undrade alltid vad som hände med dem sen.

  3. Lyran skriver:

    Peter och Petra har jag aldrig läst. Men om Mirabell som sådde ett frö som blev en docka läser vi ofta.

Kommentera

