Det här med boktitlar

I nya numret av ViLäser finns en artikel av Peter Fröberg Idling om boktitlar. Ska den vara lång, kort, kryptisk, fyndig, poetisk, saklig? Jag har en förkärlek för långa och gärna lite knäppa titlar som:

The curious incident with the dog in the night-time

Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket

Bär ditt barn som den sista droppen vatten

 

Jag tycker också om enkla, lite mer rakt på sak titlar som:

Man and boy

Envar

Beloved

 

Eller lite romantiska och poetiska som:

Tillsammans är man mindre ensam

Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån

Den allvarsamma leken

 

Sakliga, men fyndiga:

Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande

Tyst hav

När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik och lycklig (och yngre)

 

Bäst av allt gillar jag titlar där förklaringen dyker upp någonstans i boken, gärna på ett lite överraskande sätt så att jag får tänka ”jaha är det därför den heter så”:

80º grader från Varmvattnet

Utslag av oro

Änglalik

 

Däremot avskyr jag övertydliga som:

Emma, Mias dotter

 

Vilka är dina favorittitlar?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det här med boktitlar

  1. 2BarnsMamman skriver:

    Oj, nu kom jag inte på en enda bra titel bara för det 🙂 Men håller med dig om att det tråkigaste är fantasilösa övertydliga titlar.

  2. Ingrid skriver:

    En favorittitel: En katedral av färgat glas – av Gunnar Harding.

    (Boken handlar om Shelley, Byron och deras epok).

  3. a-lo skriver:

    Don’t get me started ;-). Här är några:

    Vackert och lite mystiskt:
    Det blåser på månen – Erik Linklater
    The lovely bones – Alice Sebold
    The poisonwood bible – Barbara Kingsolver

    Fyndigt:
    Diagnos Duktig – Jennie Sjögren, Tinni Rappe
    Foregin Affairs – Alison Lurie
    The eyre affair – Jasper Fforde

    Bra biografititlar:
    Never have your dog stuffed – Alan Alda
    All creatures great and small – James Herriot

  4. Lilla O skriver:

    The lovely bones – verkligen jättefin titel! Bra bok?

    Never have your dog stuffed – fantastisk titel!!!

  5. a-lo skriver:

    The lovely bones är en mycket annorlunda bok om döden, ganska bra, kommer snart att komma på film. Min recension: http://www.thebookpond.se/show.asp?id=1451767443

    Anna Winberg är ett grymt fan, hon har skrivit en hel magisteruppsats om den…

    http://ilovepocket.blogspot.com/2009/11/lovely-panic.html

  6. Lilla O skriver:

    Nej, men jag har ju visst läst den, men på svenska. Kopplade inte titlarna, men titeln är klart bättre på engelska. Och jag håller med dig, bra är den men jag saknar också förklaring till dödsorsaken.

Kommentera

